Monday, November 23, 2009

Taiping Ibukota Perak - Khoo Kay Kim



Jika ada pertandingan Olimpik untuk bandar-bandar bersejarah di Malaysia maka tidak keterlaluan jika dikatakan bandar Taiping adalah pemenangnya. Banyak yang ‘pertama’ berlaku di Taiping. Selain dari landasan keretapi yang pertama yang dibina dari Port Weld ke Taiping pada tahun 1885, Taiping juga adalah pemegang rekod bagi
1. Sekolah Inggeris yang pertama di negeri-negeri Melayu telah dibuka di Kamunting pada tahun 1878. Sekolah ini dibuka oleh Hugh Low. (rujuk mukasurat 6)
2. Pusat kegiatan intelektual pada akhir abad ke-19 berdasarkan jumlah sekolah yang paling banyak berbanding bandar-banda lain di Negeri-Negeri Melayu. (rujuk mukasurat 7)
3. Akhbar Inggeris yang pertama di negeri-negeri Melayu iaitu Perak Pioneer diterbitkan di Taiping pada 4 Julai 1894. Penerbitannya diusahakan oleh Syed Abul Hassan ibn Burhan. (rujuk mukasurat 7)
4. Perlawanan kriket antara negeri telah diadakan buat kali pertama di Taiping iaitu pada tahun 1889. Perlawanan itu melibatkan negeri Perak dan Selangor. (rujuk mukasurat 17)
5. Sekolah King Edward Taiping mendahului sekolah-sekolah lain dalam bidang sukan khususnya bolasepak, kriket, ragbi dan hoki di Tanah Melayu. Sekolah ini memenangi Piala Walker pada tahun 1902. (rujuk mukasurat 18)
6. Taiping mendahului bandar-bandar lain dalam sukan hoki dimana pertandingan antara kelab telah bermula di Taiping pada awal kurun ke-20. (rujuk mukasurat 18)
7. Sekolah King Edward VII merupakan sekolah pertama di negara ini yang memperkenalkan sukan ragbi kepada masyarakat setempat. (rujuk mukasurat 18)
8. Taiping mendahului bandar-bandar lain dalam bidang olahraga kerana pada 10 April 1908, kejohanan olahraga telah diadakan di Sekolah King Edward VII. (rujuk mukasurat 19)
9. Muzium yang pertama di negara ini dibina di Taiping. Perkhidmatannya bermula pada tahun 1883 sementara bangunan pentadbirannya siap pada tahun 1885. (rujuk mukasurat 20)
10. Rumah rehat yang terawal telah dibina disekitar bukit-bukit di Taiping. Pembinaan bermula pada tahun 1884. Rumah-rumah ini termasuklah rumah kediaman untuk residen jeneral, kediaman residen, pegawai kerajaan dan stesen bukit yang menjadi tempat pegawai-pegawai Eropah menikmati iklim hawa sederhana. (rujuk mukasurat 21)
11. Landasan kapal terbang yang pertama telah dibina pada tahun 1930 dan siap setahun kemudian. Landasan ini mempunyai panjang sekitar 841 meter dengan lebarnya pula lebih kurang 805 meter. (rujuk mukasurat 21)
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Sejarah Taiping, bacalah buku yang ditulis oleh Prof Khoo Kay Kim ini.

No comments:

Post a Comment