Saturday, November 28, 2009

Keikhlasan dan Persaudaraan - Badiuzzaman Said Nursi






Buku ini terbahagi kepada dua bab utama iaitu keikhlasan dari mukasurat 7 hingga 30 dan persaudaraan dari mukasurat 31 hingga 67.
Kata pengarang, penyembuh terhadap wabak yang kronik [iaitu merebut tawaran kebendaan dan sokongan moral sehingga mencetuskan kekacauan dan perselisihan] ialah keikhlasan. Keikhlasan akan dapat dicapai apabila apa yang lebih diutamakan ialah kecintaan terhadap Allah daripada kecintaan terhadap diri sendiri iaitu dengan mengutamakan keredhaan Ilahi dari kepentingan diri sendiri dan seterusnya berpegang teguh pada satu firman Allah dengan maksudnya, Ganjaranku hanyalah dari Allah (Surah Yunus ayat 72). (rujuk mukasurat 8-9)
Tentang persaudaraan, Said Nursi memberi contoh yang sangat baik. Kata beliau, Ringkasnya untuk berkasih-sayang, bersaudara dan berharmoni semestilah kita mengikuti apa yang diajar oleh Islam dan itulah sahaja yang akan mengikat kukuh para Muslimin. Sikap suka bermusuh adalah seperti anak-anak yang berpura-pura menangis kerana berkehendakkan sesuatu yang kecil. Sesuatu yang kecil sebesar lalat mungkin menjadi sebab ia menangis. Dengan sikap buruk mereka yang berat sebelah dan pesimis, manusia tidak akan pernah beranggapan baik terhadap manusia lain. Ia menutupi sepuluh kebaktian dengan hanya satu kejahatan. Sikap sebegini amatlah dibenci oleh keadilan dan muhibbah yang mana merupakan ciri Islam. (rujuk mukasurat 67)
Buku ini dterbit oleh Pustaka Ikhwan pada tahun 1988. Bila tengok pada alamat penerbitnya, barulah saya tahu Pustaka Ikhwan ini mempunyai cawangan di Kuala Kangsar (satu lagi di Alor Setar). Saya tak pasti samada pejabatnya di Kuala Kangsar masih lagi beroperasi ataupun tidak. Lokasinya ialah di Bandar Baru Fasa 1, Kuala Kangsar. Saya ingat nak turun ke Kuala Kangsar untuk meninjau syarikat ini samada masih beroperasi atau tidak apabila pulang ke Taiping kelak. Mana tahu mungkin ada buku-buku lama dijual disitu.

No comments:

Post a Comment