Thursday, September 10, 2009

Orang Biasa Diraja Hayat dan Zaman Imam Perang Jabor (1858-1921) – Hashim Sam



Buku ini diterbitkan oleh Persatuan Sejarah Malaysia pada tahun 2000. Saya tidak pernah menjumpai buku ini dijual dimana-mana kedai buku, oleh itu untuk mendapatkannya ialah dengan berkunjung ke pejabat Persatuan Sejarah yang letaknya bersebelahan dengan Perpustakaan Negara. Buku ini ditulis oleh cicitnya, Dato Hashim Sam. Siapa Ngah Jabor ini? Itulah yang telah dikaji dan cuba dikupas oleh Dato’ Hashim dalam bukunya ini. Berdasarkan tulisan Dato Hashim ini, beliau menyatakan bahawa Ngah Jabor ini adalah saudara paling hampir dengan tokoh paling penting dalam peristiwa penjajahan British di Perak pada kurun ke-19 iaitu Dato Maharajalela Pandak Lam. Dalam bukunya ini ada dimuatkan salasilah yang menunjukkan hubungan antara Pandak Lam dengan Ngah Jabor. Mengikut catatan Prof C.N Parkinson, Ngah Jabor adalah adik kepada Pandak Lam manakala Buyong Adil menyebut bahawa Ngah Jabor bersaudara dengan Pandak Lam. Kedua-dua nama itu berhubung dengan satu lagi nama iaitu Zainal Abidin yang ditunjukkan dalam carta salasilah itu sebagai ayahanda kepada Pandak Lam dan Ngah Jabor (rujuk m/s 59). Dalam satu salasilah lain, hubungan antara Pandak Lam dan Jabor ditunjukkan dengan tidak menghubungkan keduanya kepada satu nama yang sama (maksudnya ayah yang sama). Pandak Lam tidak ditunjukkan hubungan keatas (tidak diketahui ayahnya) manakala Jabor ditunjukkan hubungan ke atas iaitu ayahandanya bernama Bardot. Tetapi kedua-dua nama itu berasal dari akar yang sama iaitu bertemu di moyang mereka yakni Daeng Selili yang menunjukkan hubungan mereka dalam satu keluarga Bugis yang besar. Salasilah yang dinyatakan oleh Parkinson dan Buyong Adil nampaknya bercanggah dengan salasilah yang direkod oleh Fawzi Basri dalam karyanya yang bertajuk Cempaka Sari. Dalam buku itu disebut bahawa ayahanda Pandak Lam bernama Maulud. Manakala yang bernama Zainal itu ialah ayahanda kepada Maulud. Berbalik kepada cerita Ngah Jabor tadi, beliau dalam usianya yang masih muda iaitu lebih kurang 17 tahun ditangkap oleh pihak British kerana disyaki terlibat dengan peristiwa pembunuhan JWW Birch. Dalam buku ini diceritakan bahawa sesetengah orang berpendapat Ngah Jabor telah dibebaskan senyap-senyap oleh Raja Idris apabila baginda menjadi Sultan pada tahun 1887 (rujuk m/s 84). Ngah Jabor dikatakan muncul semula pada tahun 1894 tetapi dengan nama yang sedikit berbeza iaitu Mohamed Jabar. Nama ini muncul ketika Kampar mula diteroka untuk dijadikan kawasan perlombongan bijih timah. Mohamed Jabar dikatakan tokoh yang telah membuka bandar tersebut. Beliau dikatakan telah menjadi seorang kaya yang terkenal di Lembah Kampar (rujuk m/s 85). Beliau juga dikatakan pernah membuat tuntutan atas gelaran Dato Maharaja Lela, gelaran yang sebelum itu disandang oleh Pandak Lam. Selepas Pandak Lam menjalani hukuman mati, gelaran tersebut tidak digunakan oleh sesiapa. Tuntutan itu bagaimanapun ditolak oleh Sultan Idris yang mempunyai pertalian saudara dengannya kerana beralasan bahawa gelaran tersebut tidak akan dihidupkan semula. Sultan Idris menawarkan jawatan lain iaitu gelaran Dato Panglima Kampar tetapi ditolak dengan penuh hemah oleh Mohamed Jabar. Tuntutan itu dibuat oleh Mohamed Jabar memandangkan beliau adalah satu-satunya tokoh yang tinggal setelah dua lagi tokoh yang berasal dari Pasir Salak/Kampung Gajah dijatuhi hukuman bunuh iaitu Pandak Lam dan Ngah Kamdin (Dato Sagor) (rujuk m/s 86). Mohamed Jabar dikatakan sangat suka mendekati ulama. Dikatakan tiap-tiap tahun pada bulan Ramadan, pemimpin agama dan alim-ulama dari seluruh Alam Melayu datang berkunjung ke rumahnya untuk berbuka puasa dan bersolat tarawih bersama-sama (rujuk m/s 94). Mohamed Jabar meninggal dunia pada tahun 1921 dalam usia 63 tahun. Walaupun tinggal di Kampar, beliau dikebumikan di Kampung Gajah, tempat dimana beliau dibesarkan. Beliau dikatakan mempunyai beratus-ratus ekar tanah di beberapa tempat dalam negeri Perak tetapi banyak tanahnya telah diambil kemblai oleh pihak berkuasa negeri (rujuk m.s 94).Saya tertarik dengan rujukan yang digunakan oleh pengarang buku ini. Dua rujukannya yang menarik perhatian saya ialah yang berjudul Cerita Raja Melayu Negeri Perak serta Keturunan segala Syed-Syed daripada Zainal Abidin dibawahnya salasilah Temenggong Perak dan Salasilah orang Kaya Temenggong Perak 1944. Dinyatakan sumber rujukannya ialah di Arkib Negara. Saya pernah mencarinya tetapi tidak berhasil. Mungkin saya kena cuba sekali lagi atau minta bantuan pegawai arkib.

2 comments:

  1. Mengapa Tok Ngah Jabor ni langsung tidak dikaitkan sbg OKK Panglima Kinta VII???? Boleh sesiapa tolong jelaskan. Tkasih.

    Arifin Abdul Latif
    Mantan Pengarah Pertanian Perak
    2007-2010

    ReplyDelete
    Replies
    1. saksikan Dokumentari Dato' Panglima Kinta Pasak Kepayang yang Terakhir: Toh Ngah Jabar @ Toh Gemok Jabar

      http://www.youtube.com/watch?v=SxkEXsjUvMc

      dan

      Dokumentari Tanah Secupak: Di Sebalik Kampung Kepayang

      http://www.youtube.com/watch?v=1QjaIzGkJ8g&feature=youtu.be

      Untuk maklumat lanjut layari facebook rasmi kampung kepayang :

      https://www.facebook.com/groups/kampungkepayang/

      Delete