Thursday, September 10, 2009

Sejarah Perak Siri Pertama Zaman Pra-Sejarah hingga Zaman Kedatangan Pengaruh Orang Luar – A Halim Nasir



Buku ini saya beli beberapa tahun yang lalu di Jabatan Muzium, Kuala Lumpur. Buku ini ditulis oleh Abdul Halim Nasir, satu nama besar dalam bidang sejarah dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan hal-ehwal pemuziuman seperti kajian terhadap binaan lama, artifak, makam dan sebagainya. Buku ini dicetak pada tahun 1977 dan ketika saya membelinya pun ternyata ia adalah cetakan yang asal. Setakat ini, buku ini tidak pernah diulang cetak sejak ia mula-mula dikeluarkan pada tahun 1977. Maknanya, ada kemungkinan bahawa buku ini akan ‘lenyap’ jika tidak diulang cetak sebaik sahaja naskhah terakhirnya dijual. Bagi mereka yang menghargai nilai-nilai sejarah, sudah pasti buku ini akan berada dalam koleksi dan dianggap sebagai salah satu khazanah yang sangat berharga. Buku ini jika dilihat dari sudut kualiti kertas, font, kulit buku, rekaletak dan foto yang dimuatkan sudah boleh dimasukkan dalam kategori buku klasik. Buku in saya beli ketika saya sedang membuat kajian peribadi tentang salasilah keluarga dan sejarah Perak yang mungkin ada kaitan dengan ahli keluarga saya. Ternyata kandungan buku ini tidak menghampakan malah banyak memberi maklumat berguna kepada saya tentang salasilah, makam dan bangsa-bangsa yang pernah berdiam di Perak yang ada kaitan dengan keturunan saya. Ketika menyelak-nyelak mukasurat di awal kandungan, saya terkejut apabila dua nama yang ada kaitan dengan saya disebutkan di ruangan penghargaan. Pertamanya ialah nama ‘nyang’ (moyang) saya dan keduanya ialah nama seorang tokoh yang berpangkat bapa saudara saya. Kedua-dua nama ini dikatakan telah banyak membantu penulis buku ini iaitu Abdul Halim Nasir bagi mendapatkan bahan-bahan yang diperlukan untuk penerbitan buku ini.
Kata penulis,
Di Kota Lama Kanan saya mendapat beberapa maklumat tentang makam Tok Subang dan juga batu peringatan Sultan Mansur Syah I dari Tuan Haji Hammam bin Syed Alang Ishak, berumur 95 tahun. Beliau sedikit sebanyak mengetahui tentang sejarah-sejarah negeri Perak dan juga telah memberi pinjam beberapa buah buku lama tulisan tangan yang menceritakan tentang riwayat negeri-negeri Perak. (rujuk bahagian Penghargaan)
Tuan Haji Hammam yang disebut oleh penulis buku ini ialah moyang saya sebelah bapa saya (dari sebelah ibunya). Setelah membaca buku ini barulah saya tahu bahawa beliau adalah seorang ahli sejarah besar Perak yang banyak menjadi rujukan para penyelidik yang ingin mengkaji tentang sejarah Perak. Sayangnya, saya hanya sempat bersama dengannya beberapa tahun sahaja itupun ketika saya masih kecil. Seingat saya, nyang meninggal pada ketika usia saya belasan tahun. Ketika itu, saya masih mentah dan tidak pernah terfikir tentang sejarah, nasab dan warisan keluarga. Berdasarkan kepada umur yang disebut oleh penulis buku itu maknanya nyang saya meninggal pada usia sekitar 104 tahun kerana rasanya nyang saya meninggal pada tahun 1986. Dari umur yang disebut oleh penulis buku, nyang berkemungkinan besar dilahirkan sekitar tahun 1882. Tidak hairanlah nyang menjadi rujukan penyelidik kerana beliau hidup ketika Perak mengalami banyak peristiwa penting pada waktu itu. Tambahan pula ayahanda nyang adalah salah seorang tokoh yang sangat dihormati di Kuala Kangsar maka banyaklah maklumat dari ayahandanya disampaikan kepada nyang. Walaubagaimanapun saya agak hampa kerana tidak berjaya menemui buku-buku nyang seperti yang disebut oleh Abdul Halim Nasir dalam bukunya itu. Jenuh saya bertanya kepada saudara-mara tetapi tidak berhasil menemui buku –buku yang ditulis oleh nyang. Kata nenek saudara saya, ada kemungkinan nyang telah menyerahkan buku-bukunya kepada pihak muzium. Entahlah saya pun tidak pasti dan tidak pernah bertanya kepada pihak muzium. Cuma satu-satunya peninggalan nyang yang saya temui ialah salasilah keluarga. Inilah satu-satunya peninggalan nyang yang sangat-sangat berharga buat diri saya. Sebelum ini saya sebenarnya tidak tahu bahawa nyang pernah mencatat salasilah keluarga. Sehinggalah pada tahun lepas ketika saya sedang bertungkus-lumus mencari salasilah keluarga, bapa saudara saya membuatkan satu salinan salasilah yang dicatat oleh nyang untuk diberikan kepada saya. Rupanya sekitar tahun 1970 hingga 80-an, nyang telah membuat salinan salasilah untuk diberikan kepada semua anak cucunya. Malangnya, ayahanda saya tidak memiliki salasilah itu, rasanya pada waktu itu ayahanda saya bertugas di luar Perak. Patutlah apabila saya bertanya kepada ayahanda saya, beliau seperti tidak mengetahui tentang kewujudan salasilah itu.
Satu lagi nama yang disebut dalam buku itu ialah almarhum Dato’ Wan Umar yang lebih dikenali orang dengan panggilan Tok Talang (rumahnya di Talang). Saya pula memanggilnya Pak Tuk. Beliau berpangkat bapa saudara kerana beliau dengan ayahanda saya bertalian sepupu. Sebenarnya dengan bonda saya juga, almarhum ada mempunyai hubungan kekeluargaan. Kata Abdul Halim Nasir,
Kepada Orang Kaya Temenggong Paduka Raja Perak iaitu YAB Dato Wan Umar bin Haji Wan Hamaruddin D.P.C.M yang telah memberi pinjaman beberapa buah buku lama mengenai Orang-orang Bugis dan juga salasilah keturunan Orang Kaya Temenggong Negeri Perak. YAB juga telah memberi beberapa maklumat tentang kedudukan beberapa buah makam Orang Kaya Temenggong yang sedang dicari oleh pihak Jabatan Muzium.
Setelah membaca buku ini barulah saya tahu bahawa bapa saudara saya itu ada menyimpan buku-buku tentang sejarah Bugis. Bapa saudara saya meninggal sekitar tahun 1990-an. Saya tidak pasti status buku-buku itu samada ianya masih terjaga, disimpan oleh anak-anaknya atau sudah pun lenyap dimakan bubuk. Dibahagian akhir kandungan buku, Abdul Halim Nasir menyenaraikan buku-buku yang dijadikannya sebagai rujukan. Ada tiga buku penting yang dijadikan rujukan oleh penulis buku yang merupakan milik nyang dan bapa saudara saya iaitu
1. Rang Adat Lembaga Negeri Perak Darul Ridzuan (risalah tulisan tangan Jawi) – kepunyaan bapa saudara saya.
2. Riwayat Negeri Perak dan Raja-Raja serta Orang-orang Besar Perak (tulisan tangan Jawi ditulis pada tahun 1920) – milik nyang saya.
3. Salasilah Keturunan Orang Kaya Temenggong Perak – naskhah tulisan tangan simpanan bapa saudara saya.
Rasanya raya yang bakal menjelma ini akan saya manfaatkan untuk ziarah waris sambil bertanyakan tentang status buku-buku diatas.
Satu lagi rujukan yang tidak kurang penting ialah artikel yang ditulis oleh Arena Wati iaitu tentang La Tata Ambarala. Abdul Halim merujuk artikel ini dalam penulisan buku ini. Artikel yang dimuatkan dalam majalah Mastika pada tahun 1972 ini telah pun saya temui di Perpustakaan Negara Malaysia. Dalam artikel tersebut ada disebut bahawa penulis artikel ada menyimpan salasilah lengkap Daeng Selili. Soalnya, saya sendiri tidak tahu bagaimana hendak menghubungi waris penulis artikel ini untuk bertanyakan tentang salasilah tersebut.
Al-Fatihah untuk almarhum Nyang dan Pak Tuk.

5 comments:

  1. Salam sejahtera,

    Tuan Ikan Tongkol, mohon maaf kerana saya semak nama tuan sebenar tiada tercatit. Saya mohon kerjasama tuan untuk memberi saya satu salinan (fotokopi) Buku Sejarah Perak tulisan N.A.Halim ini kerana di Muzium Negara telah habis dijual, jika tuan membenarkan disalin buku tersebut mohon hubungi saya di e-mail aisbatu2003@yahoo.com saya berharap benar untuk memiliki buku tersebut walaupun salinan.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... bolehkah saya bertanya sesuatu, saya cicit kepada syed alang ishak.... bolehkah kita bersoreh?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.
    Sy anak sulong NA Halim..

    ReplyDelete