Thursday, September 10, 2009

Tempat-tempat Bersejarah Perak – N.A Halim



Buku ini ditulis oleh Abdul Halim Nasir dengan menggunakan nama penanya iaitu N.A Halim seperti yang tertera pada kulit depan buku. Buku ini juga sudah tergolong dalam buku klasik kerana rasanya belum lagi diulang cetak. Ketika saya membelinya, cetakan yang tertera adalah cetakan asal iaitu tahun 1981. Buku ini memperincikan tentang lokasi dan kedudukan tempat-tempat bersejarah di negeri Perak. Buku ini menjadi daya tarikan saya kerana ia memuatkan gambar-gambar makam tokoh-tokoh penting yang ada kaitan dengan keturunan saya. Untuk memudahkan seseorang sampai ke satu-satu lokasi, penulis buku ini telah menyediakan lampiran peta yang menunjukkan lokasi tempat tersebut. Saya pernah mencuba merujuk kepada peta itu tetapi tidak semuanya berjaya. Ini adalah kerana ada lokasi-lokasi yang disebutkan itu agak terpencil dan memerlukan bantuan maklumat dari penduduk setempat. Selain itu, bentuk muka bumi dan struktur bangunan juga telah banyak berubah menyebabkan sesuatu lokasi itu agak sukar untuk dicam. Dalam banyak-banyak gambar yang dimuatkan, satu-satunya gambar yang mencuri perhatian saya ialah gambar almarhum nyang saya yang sedang memegang batu nesan ayahandanya. Al-Fatihah untuk almarhum Nyang.



Foto Nyang yang dirakam oleh penulis buku dan diabadikan dalam buku ini. Kelihatan dibelakang Nyang ialah makam Temenggong Wan Hussain (yang berada dalam kawasan binaan yang agak tinggi)

No comments:

Post a Comment