Saturday, December 31, 2011

Islam dan Sekularisme




Dalam pengetahuan saya, ini adalah kali kedua buku asal yang judulnya Islam and Secularism diterjemah ke Bahasa Melayu. Lebih tepat lagi Bahasa Melayu-Indonesia. Kali pertama buku ini diterjemah ialah pada tahun 1981 oleh Penerbit Pustaka yang letaknya di Bandung. Buku ini diterjemah setelah mendapat hak izin terbit dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) yang menerbit buku ini buat kali pertama pada tahun 1978. Buku yang saya perkenal dalam entri ini adalah yang diterbitkan oleh Institut Pemikiran Islam dan Pembangunan Insan atau ringkasnya PIMPIN yang juga berlokasi di Bandung. Penterjemahan buku ini diusahakan oleh Ustaz Khalif Muammar (Prof Madya Dr) dan diterbit buat kali pertama pada tahun 2010. Ketika bertemu Ustaz Khalif, saya bertanya kepadanya tentang kenapa ia tidak diterbit dalam Bahasa Melayu sepenuhnya (bukan Bahasa Melayu Indonesia). Jawabnya ringkas, “Kerana pasaran di Indonesia lebih luas”. Benar. Buku ini laku macam goreng pisang di Indonesia. Buku yang berada di tangan saya ini pun adalah cetakannya yang kedua.
Selain diberi sedikit penambahan nota kaki, buku ini turut disertakan dengan kata pengantar oleh Pengarah Center for Advanced Studies on Islam, Science and Civilisation (CASIS), UTM iaitu Prof Dr Wan Mohd Nor Daud. Dengan tajuk pengantarnya, Islam dan Sekularisme: Satu Karya Agung Kulli, Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud menyifatkan bahawa buku ini perlu dibaca oleh semua golongan terpelajar Muslim termasuklah pembuat dasar dan ahli profesional. Menurutnya, gagasan pemikiran penulis yang tertuang dalam buku ini lebih bersifat intelektual dan spiritual jauh lebih awal dari apa yang pernah digagaskan oleh Samuel Huntington menerusi teori the clash of civilizations nya sekitar awal tahun 1990-an. Kata Prof Dr Wan Mohd Nor, karya Tan Sri Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas ini adalah karya kulli atau bersifat sejagat kerana seluruh isi kandungannya membincangkan dan menganalisa perkara-perkara paling asas dalam kebudayaan Barat dan agama Islam. Walaupun isi kandungannya telah dibahas lebih tiga dekad lamanya namun tilikannya tentang perkembangan aliran sekularisasi dalam kebudayaan Barat, makna agama dan asas Akhlak dalam Islam, dilema di antara kemodenan dan tradisi yang menghantui pemikiran umat dan konsep Universiti Islam masih lagi segar dan relevan mutakhir ini.
Untuk mendapatkan buku ini, bolehlah menghubungi Ustaz Khalif sendiri yang kini bertugas di CASIS, UTM KL.

2 comments:

  1. Assalamualaikum. Tuan, saya murid ustaz Khalif dan Prof Wan di CASIS. Saya juga pernah menulis kepada tuan untuk bertanya ttg tulisan moyang saya, Almarhum Haji Sa'aya. Saya sudah hilang nombor telefon tuan. Harap boleh berjumpa.

    ReplyDelete
  2. bagaimana nak hubungi ustaz khalif?

    ReplyDelete