Monday, July 19, 2010

Biografi Sayyid Ahmad al-Badawi - Ahmad Lutfi Abdul Wahab al-Linggi

Ketika membaca sepintas lalu buku ini, saya amat terkesan dengan kisah al-Habib Sayyid Yusuf al-Bakhour al-Hasani yang datang menziarahi penulis buku ini iaitu Ustaz Ahmad Lutfi ketika berada di Damanhur. Beliau bertanya kepada penulis, “Adakah terdapat maqam para wali Allah yang berdekatan untuk diziarahi?” Lalu penulis buku ini menjawab, “Tiada”. Al-Habib Sayyid Yusuf kemudian memandang penulis dalam keadaan kehairanan sambil berkata, “Bagaimanakah kamu belajar sesuatu ilmu tanpa dikelilingi oleh para wali Allah swt?” (rujuk halaman 16)
Maka atas sebab itu penulis buku selanjutnya menyatakan,
Sebuah tempat akan menjadi mulia dan dirahmati sekiranya diduduki oleh orang-orang soleh yang mereka itu merupakan di kalangan kekasih Allah swt. Dengan adanya kehadiran mereka, akan mendatangkan percikan hujan-hujan rahmat beserta wangi-wangian membawa cahaya keberkatan yang baik (rujuk halaman 16)
Sayyid Ahmad al-Badawi adalah salah seorang darinya. Beliau adalah seorang wali Allah yang telah menabur jasa di bumi Allah khususnya di Mesir. Kata penulis buku ini, “Kitab biografi ini dikeluarkan sempena meraikan seorang kekasih Allah swt yang bernama Sayyid Ahmad al-Badawi yang merupakan permata cemerlang lagi gemilang dalam perbendaharaan tokoh-tokoh para kekasih Allah swt di bumi Mesir” (rujuk halaman 13). Sayyid Ahmad al-Badawi bukan sahaja dikenang umat Islam sebagai seorang wali Allah yang dikurniakan dengan pelbagai karamah dan ilmu kasyaf, tetapi juga atas sebab kegagahannya bertempur di medan perjuangan. Pada tahun 1248 Masehi, beliau telah bertempur dengan dengan tentera salib berdekatan dengan Mansurah. Kegagahan dan ketangkasannya sangat digeruni musuh sehingga beliau digelar “Pemusnah yang Mengalahkan Musuh di dalam Peperangan” (rujuk halaman 77).
Dengan bahasa yang santai, Ustaz Ahmad Lutfi telah menghidangkan kisah-kisah yang menarik tentang wali Allah ini untuk dihadam oleh para pembaca. Ustaz Ahmad Lutfi juga turut memasukkan hizib-hizib, salawat dan qasidah yang menjadi amalan Sayyid Ahmad al-Badawi. Amalan ini boleh dirujuk dari halaman 122 hingga 143.


2 comments:

  1. bgmn cara memesan dan membelinya mas?

    ReplyDelete
  2. Sila kunjungi

    http://mawleed.com/contact.html

    ReplyDelete