Sunday, February 28, 2010

Kepimpinan Matsushita Pelajaran Daripada Usahawan Abad ke-20 Yang Paling Luar Biasa - John P.Kotter

Kepimpinan Matsushita Pelajaran Daripada Usahawan Abad ke-20 Yang Paling Luar Biasa - John P.Kotter. Diterjemah oleh Panel Penterjemah ITNM. Terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad tahun 1998. Harga: Tidak diketahui (Saya membelinya ketika ada jualan murah)

Gambar pengarang buku, John P.Kotter di kulit belakang buku


Rasanya semua orang mengenali jenama Panasonic. Jenama ini sangat dekat di hati pengguna rumah khususnya dalam barangan berupa perkakasan elektrik. Ramai orang suka menggunakan jenama ini kerana kualiti dan ketahanan penggunaannya. Dirumah saya sendiri ada kira-kira 4 hingga 5 buah perkakasan elektrik berjenama ini termasuk jenama National[1] yang sangat terkenal satu masa dahulu yang juga dikaitkan dengan jenama ini. Ada satu mesin basuh keluaran jenama ini yang telah saya gunakan lebih dari 10 tahun. Sangat berkualiti dan tahan lasak.


Mesin basuh Panasonic - saya baru menggunakannya setengah tahun, menggantikan mesin basuh lama saya jenama National

Periuk Nasi Elektrik jenama Panasonic 2.8 liter - baru beli 3 bulan lepas

Vakum jenama Panasonic - saya dah gunakannya sejak setahun yang lepas

Kelalang pemanas air jenama Panasonic - saya dah gunakannya selama 2 tahun

Mesin basuh National semi-auto, berjasa kepada kami sekeluarga selama 15 tahun



Ketahanan perkakasan jenama ini mirip kepada ketahanan pengasasnya yang bernama Konosuke Matsushita. Kecekalan Matsushita memimpin organisasi ini selama berpuluh tahun telah menjadikan organisasi ini sebagai salah sebuah organisasi peneraju dalam industri perkakasan elektrik di peringkat antarabangsa. Siapa sangka organisasi yang asalnya hanya sebuah syarikat kecil yang bermula disebuah rumah usang kemudiannya menjadi ‘raja’ dalam industri perkakasan elektrik dan seterusnya mempunyai cawangan di serata dunia.
Tentang ketokohan Matsushita, secara jujurnya saya lebih berminat untuk mengetahui tentang bagaimana beliau memulakan kerjayanya. Bagi saya itulah titik tolak pencetus kejayaannya kemudian hari. Seperti yang dicatatkan oleh penulis buku ini, Matsushita pada usia kanak-kanaknya diselubungi dengan kepayahan dan terpaksa mengharungi detik-detik yang sukar dalam hidupnya. Kehilangan ketiga-tiga orang saudara tuanya ketika beliau masih lagi kecil ditambah dengan masalah kewangan yang dihadapi keluarganya telah menyebabkan beliau dan ahli keluarganya yang lain berada dalam keadaan yang sangat tertekan. Sehinggakan dalam buku autobiografinya seperti yang disebut dalam halaman 27, Matsushita ada menulis, “wajah ibu saya yang penuh derita dengan bahunya terkulai-longlai masih lagi terbayang dengan penuh kesakitan didalam ingatan saya.” Kematian tiga orang saudara tuanya memberi pukulan yang cukup hebat kepada keluarganya sehingga ahli keluarganya menyatakan kejadian itu ada kaitan dengan sumpahan yang dikenakan ke atas mereka (rujuk halaman 26). Kesukaran hidup yang dialami oleh keluarganya telah menyebabkan ibubapanya bergantung harap kepada beliau untuk mengubah nasib keluarganya memandangkan beliau satu-satunya anak lelaki tunggal mereka yang masih hidup (rujuk halaman 27). Matsushita hanya mendapat pendidikan di peringkat rendah sahaja. Dikatakan beliau tidak tergolong dalam kelompok pelajar-pelajar yang cerdik dalam kelasnya (rujuk halaman 27). Ketika usianya menginjak angka 10, beliau berpisah dengan ahli keluarganya. Perpisahan itu bukan sebab melanjutkan pelajaran tetapi atas sebab bekerja. Ketika kanak-kanak lain seusia dengannya masih lagi bermain-main dengan rakan-rakan sebaya, Matsushita sebaliknya telah memulakan pekerjaan pertama dalam hidupnya iaitu sebagai pembantu di rumah majikannya. Kerjanya ialah mengasuh anak-anak majikannya, membuat kerja-kerja rencam, membersih rumah dan kedai (rujuk halaman 32). Beliau menangis ketika berpisah dengan ibunya, Tokue sewaktu menaiki keretapi menuju ke Osaka dari Wakayama. Bagi saya, sungguh perpisahan dalam usia semuda itu telah menjadikan dirinya benar-benar cekal mengharungi kehidupan. Seperti yang dinyatakan di halaman 29, Matsushita berkata bahawa dia berasa sangat sedih dan takut ketika berada dalam keretapi dan perjalanan yang memakan masa berjam-jam itu telah memindahkan Matsushita ke suatu dunia yang baru.
Berkemungkinan besar, ayahnya iaitu Masakusulah yang paling banyak mempengaruhi pemikiran Matsushita. Kalau tidak kerana ketegasan ayahnya yang berkeras mahukan Matsushita agar meneruskan kerjanya sebagai perantis, besar kemungkinan corak hidup Matsushita berubah di hari dewasanya kemudian. Ketika ibu dan kakaknya kasihan melihat Matsushita mengalami hidup yang sukar menjadi perantis lalu bercadang hendak memasukkan Masushita ke sekolah untuk mengikuti pengajian di waktu malam sementara di sebelah siang bekerja sebagai budak pejabat di Biro Simpanan Pos di Osaka (rujuk halaman 37). Namun ayahnya menghalang tindakan ibunya kerana berpendapat bekerja sebagai perantis lebih baik buat Matsushita. Baginya, pekerjaan itu memberi pendedahan keusahawanan kepada Matsushita supaya beliau dapat menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan (rujuk halaman 37). Katanya, kebebasan yang dinikmati oleh seorang usahawan jauh lebih besar ertinya.
Ketika umurnya 16 tahun, Matsushita sudah mula mengurus dan mengarah orang lain (rujuk halaman 47). Menjelang umurnya 19 tahun, dia sudah berjaya mengendalikan projek yang amat besar dan kompleks (rujuk halaman 47). Pada ketika usianya 22 tahun, dia sudahpun mempunyai pengalaman berbelas tahun dalam bidang perniagaan (rujuk halaman 51). Pada masa yang sama, beliau mendapat pendedahan di syarikat elektrik setelah bekerja beberapa tahun di Syarikat Lampu Osaka (rujuk halaman 51).
Tahun 1917 merupakan tahun bersejarah bagi Konosuke Matsushita (rujuk halaman 56). Ini adalah kerana pada tahun itulah Matsushita memulakannya perniagaannya yang pertama. Dengan modal sebanyak seratus yen dan ruang operasi di sebuah rumah kongsi dua bilik, Matsushita memulakan perniagaan membuat soket elektrik (rujuk halaman 56). Tiada siapa pun yang memberi perhatian kepada Matsushita apatah lagi beliau hadir dalam dunia perniagaan tanpa modal yang besar dan kelayakan akademik yang cemerlang. Ini berbeza dengan tokoh usahawan yang lain seperti Noguchi Jun, pengasas Nippon Chisso Hiryo yang menubuhkan syarikat pertamanya dengan reputasi yang cukup hebat seperti bermodal besar sehingga cecah jutaan yen dan memiliki ijazah kejuruteraan dari universiti terkemuka di Jepun (rujuk halaman 55). Awal perniagaannya tidak begitu baik sehinggalah pada satu hari dia ditawarkan oleh Syarikat Elektrik Kawakita untuk membekalkan plat penebat kepada syarikat itu (rujuk halaman 59). Dengan mutunya yang baik dan penghantarannya yang cepat, syarikat milik Matsushita itu mula mendapat banyak tempahan. Pada bulan Ogos 1921, Matsushita mula membina kilang baru dan siap pada Januari 1922 (rujuk halaman 69). Kata Matsushita ketika kilang mula dibina, “Kilang baru ini merupakan asas yang akan membolehkan saya menjadi seorang ahli perniagaan yang sebenarnya dan semakin hampir siapnya, keyakinan saya begitu membara” (rujuk halaman 69). Produk pertama yang menjadi tumpuan beliau ialah lampu basikal yang menggunakan kuasa bateri yang mampu bertahan untuk tempoh yang lama (rujuk halaman 70). Pada masa itu, lampu basikal yang digunakan oleh masyarakat di Jepun adalah berasaskan cahaya lilin untuk bergerak di waktu malam.. Cahaya lilin ini mudah padam bila ditiup angin. Ada juga pengeluar yang menghasilkan lampu basikal menggunakan kuasa bateri tetapi tidak tahan lama. Apapun, masyarakat Jepun belum dapat menerima pembaharuan yang diperkenalkan oleh Matsuhita kerana bimbang alat ganti lampu tersebut sukar didapati di pasaran. Apatah lagi mereka mengandaikan bahawa lampu basikal keluaran syarikat Matsushita sama mutunya dengan lampu basikal berkuasa bateri yang telah ada di pasaran pada masa itu (rujuk halaman 71). Matsushita menggunakan strategi pemasaran yang sangat berani iaitu dengan meletakkan sebiji lampu yang bernyala untuk diperagakan dan hanya akan menerima bayaran jika produk itu terjual. Peniaga tergamam kerana perkara itu tidak pernah dipraktikkan sebelum ini tetapi mereka bersetuju kerana mereka tidak perlu menanggung apa-apa kos. Selepas empat atau lima hari, barulah strategi ini membuahkan hasil apabila lampu tersebut benar-benar dapat bertahan dalam tempoh yang lama sehingga meyakinkan peniaga untuk menjualnya. Pesanan mula bertambah dan menjelang bulan September 1924, kilang Matsushita menghasilkan lampu basikal sebanyak 10,000 unit sebulan (rujuk halaman 73). Pada Mei 1925, lokasi pembuatan lampu itu dipindahkan ke kilang baru. Matsushita menandatangi kontrak dengan Syarikat Perdagangan Yamamoto yang memberikan hak eksklusif kepada syarikatnya untuk menjual lampu basikal ke seluruh negara (rujuk halaman 73). Seperti kata penulis buku ini (John P. Kotter), kunci kepada pembangunan keluaran ini ialah titik peluh bukan PhD atau belanjawan R&D yang besar (rujuk halaman 72). Setelah melalui zaman perang (Perang Dunia Kedua) yang amat sukar, Matsushita menyusun kembali organisasinya dengan memperkenalkan sistem bahagian. TIga bahagian dibentuk dimana bahagian pertama membuat radio, peralatan komunikasi, mentol lampu dan tiub hampagas; bahagian kedua membuat bateri kering dan peralatan yang berkaitan dengan pemanas elektrik dan bahagian ketiga menjual bateri storan dan pengubah (rujuk halaman 140).
Lawatan Matsushita ke Amerika Syarikat dan Eropah pada tahun 1951 telah membuka lembaran baru dalam sejarah syarikatnya. Amerika Syarikat memberikan pendedahannya tentang perlunya syarikat beliau bergerak dengan lebih pantas untuk meningkatkan keupayaan teknologinya manakala Eropah menjadi lubuk kepada syarikatnya untuk mendapatkan sumber teknologi termaju (rujuk halaman 143). Matsushita menjalinkan usahasama dengan syarikat Philips bagi mengeluarkan tiub gambar televisyen, tiub hampagas, lampu pendarfluor dan beberapa komponen serta barangan elektrik yang lain (rujuk halaman 145). Pada tahun 1953, Matsushita membina Makmal Penyelidikan Pusat di pinggir bandar Osaka (rujuk halaman 146). Tujuan pembinaan makmal tersebut ialah untuk membangunkan teknologi bagi membuat TV, pengadun, ketuhar gelombang mikro, kepala rakaman, peti sejuk, periuk nasi elektrik, mesin basuh dan sebagainya. Makmal tersebut tidak mencipta keperluan yang benar-benar baru tetapi membaiki keluaran yang telah ada di pasaran dan membangunkan peralatan untuk pengeluaran automatik (rujuk halaman 146). Pada tahun 1960-an dan 1970-an, barangan keluaran syarikat Matsushita mula dipasar ke seluruh dunia. Dibawah nama National dan Panasonic, berjuta-juta VCR, radio, pencukur, TV dan sebagainya telah dibeli oleh beratus-ratus juta orang diseluruh dunia tanpa mengenali nama pengasasnya iaitu Konosuke Matsushita (rujuk halaman 147). Kedua-dua jenama tersebut kemudiannya terus melekat dan meniti di bibir pengguna!
Pengalamannya yang luas dalam bidang perniagaan setelah bermula dari peringkat bawah telah banyak membantu beliau memberi tunjuk ajar dan nasihat kepada lembaga pengurusannya. Matsushita menegah pekerjanya bersikap angkuh dan bermegah diri kerana sikap itu membataskan diri agar tidak berpandangan jauh dan mempunyai minda yang sempit (rujuk halaman 147). Matsushita juga menegaskan kepada pekerjanya bahawa pasaran dan teknologi bukanlah isu utama tetapi yang paling penting ialah bersikap terbuka dan merendah diri untuk mempelajari sesuatu (rujuk halaman 148). Matsushita juga mengecam dan mengkritik eksekutifnya yang terlalu berpuas hati (rujuk halaman 157). Matsushita memperkenalkan jadual minggu kerja lima hari kepada pekerjanya buat pertama kali pada tahun 1965 (rujuk halaman 158). Beliau meniru amalan organisasi di Amerika Syarikat yang bekerja lima hari seminggu (rujuk halaman 158). Pekerja bekerja selama lima hari seminggu tanpa ada pengurangan gaji dan faedah sampingan (rujuk halaman 158). Hasilnya produktiviti syarikat meningkat secara berterusan dan pekerja syarikatnya dicemburui oleh pekerja syarikat lain di Jepun kerana minggu kerja mereka dipendekkan (rujuk halaman 158). Amalan Matsushita yang sentiasa merendah diri sehingga sanggup menundukkan kepala tanda hormat kepada para pekerjanya walaupun ia seorang kerani stor menjadi kunci kejayaan kepada diri dan organisasinya (rujuk halaman 160) Sikap merendah diri ini menyebabkan matlamat utama beliau cenderung ke arah sikap sosial dan kemanusiaan (rujuk halaman 161). Keadaan ini membantu beliau melakukan apa yang sebenarnya diperlukan untuk menjadikan syarikatnya dan dirinya semakin kaya (rujuk halaman 161). Apa yang boleh disimpulkan setelah membaca keseluruhan buku ini ialah penekanan Matsushita atas dua perkara iaitu keazaman dan pembelajaran sepanjang hayat. Pendidikan sepanjang hayat amat berkait rapat dengan kerendahan hati, fikiran yang terbuka, kesanggupan untuk mengambil risiko, keupayaan untuk mendengar sertia memikirkan tentang diri secara jujur (rujuk halaman 211). Begitu juga dengan sikap kemanusiaan yang besar sangat penting untuk berjaya dalam perniagaan. Kepercayaan ini merangsang pencapaian dengan menggalakkan perkembangan pemikiran (rujuk halaman 211).
Membaca buku biografi ini agak menghiburkan. Tidak terlalu ketat dengan fakta-fakta ilmiah dan adakalanya agak melucukan walupun kelucuan itu sebenarnya realiti yang telah berlaku dan dihadapi masyarakat satu masa dahulu. Sebagai contoh, pengarang buku biografi ini, John P.Kotter menulis di halaman 44,
“Semasa Matsushita mula bekerja di Syarikat Osaka Light pada 1910, industri baru ini menjadi sumber yang dikagumi dan ditakuti. Tenaga elektrik lebih dikenali dalam bentuk cahaya dan kebanyakan orang berpendapat tenaga elektrik ini sangat menakutkan kerana mereka mempercayai orang boleh mati apabila tersentuh dengannya. Dipercayai bahawa tenaga ini mestilah dikendalikan oleh seorang pakar. Seorang pembaik lampu pun dipandang tinggi dan dianggap sebagai juruteknik yang berpengetahuan tentang kuasa ajaib itu.”
Sekali baca memang agak melucukan pernyataan diatas. Betapa masyarakat satu masa dahulu berasa takjub dengan cahaya yang dikeluarkan menerusi tenaga elektrik tetapi pada masa yang sama gerun hendak menggunakannya. Bahkan orang yang membaikinya pula dianggap orang yang sangat hebat dan sangat dihormati kerana mahir dalam pengendalian kuasa ajaib itu!
Satu lagi fakta yang agak menggelikan hati ialah betapa Matsushita begitu takjub melihat bandaraya New York apabila menjejakkan kaki ke bandaraya itu buat pertama kali pada 18 Januari 1951. Beliau sering meluangkan masa menonton wayang walaupun tidak tahu berbahasa Inggeris kerana dengan cara itu beliau dapat melihat keseluruhan wajah Amerika Syarikat! (rujuk halaman 142) Beliau juga menggunting rambut buat pertama kali dalam hidupnya setelah menyedari stail rambutnya telah ketinggalan zaman! (rujuk halaman 143)
Buku setebal 240 halaman ini bagaimanapun tidak terlepas dari kesalahan ejaan berdasarkan kepada cetakan pertamanya tahun 1998. Antaranya ialah seperti,
1. Di halaman 28 baris ke-37, Dia menziharahi rumah Murukami sepatutnya menziarahi
2. Di halaman 29 baris ke-3, …perniaga alat pemanas bilik sepatutnya peniaga, baris ke-30, …beberapa abab yang lalu sepatutnya abad dan baris ke-38, Tetapi dia juga merasai keghariah yang amat sangat sepanjang perjalanan tersebut sepatutnya keghairahan
3. Di halaman 26, baris ke-7….pada peralihan abab… sepatutnya abad dan baris ke-29 …. Pada permulaan abab kedua puluh sepatutnya abad
4. Di halaman 69, baris ke-3, …petumbuhan uncit dalam pembuatan sepatutnya pertumbuhan runcit
Apapun, kesalahan ejaan yang ada tidak langsung menjejaskan keseluruhan isi kandungan buku ini. Apatah lagi gambar-gambar bersejarah yang dimuatkan didalam buku ini menjadikan buku ini sangat menarik untuk ditelusuri dari satu halaman ke halaman berikutnya. Buku yang digarap dengan penuh teliti oleh John P.Kotter, seorang professor di Pusat Pengajian Perniagaan Harvard amat sesuai dibaca oleh semua lapisan golongan terutamanya bagi mereka yang meminati bidang perniagaan dan keusahawanan. Sekalung tahniah diucapkan kepada panel penterjemah ITNM yang telah bertungkus-iumus menterjemahkan buku asalnya yang bertajuk Matsushita Leadership – Lesson From the 20th Century’s Most Remarkable Entrepreneur dalam Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu.

[1] Jenama ini bermula pada tahun 1927
Antara gambar bersejarah yang dimuatkan didalam buku ini

Lakaran rumah yang menjadi kilang dan tempat kediaman Matsushita di peringkat awal operasinya


Konosuke Matsushita ketika menubuhkan Matsushita Electric pada tahun 1918

Kilang Matsushita pada tahun 1924

Radio pertama dihasilkan selama 3 bulan dan dikeluarkan pada tahun 1931


Kilang Matsushita tahun 1933

Wawancara Matsushita dalam majalah Time pada tahun 1962

Wawancara majalah Life dengan Matsushita pada tahun 1964

Keluaran pertama jurnal PHP (PHP bermaksud kedamaian dan kebahagiaan melalui kemakmuran) pada tahun 1947

Pelajar MIGM (Institut Pemerintahan dan Pengurusan Matsushita) bertemu Matsushita pada tahun 1989 di Hospital Peringatan Matsushita

Pusat Sistem Maklumat dan Komunikasi Panasonic di Tokyo pada tahun 1992

No comments:

Post a Comment