Saturday, October 17, 2009

Ramuan Makanan Islam - Ahmad H.Sakr




Buku ini ditulis oleh seorang ilmuwan Islam yang pernah memegang jawatan Presiden American Islamic College, Chicago, Illnois, Amerika Syarikat. Tajuk asal buku ini ialah A Muslim Guide to Food Ingredients yang diterbitkan oleh The Islamic Food and Nutrition Council of America. Buku ini kemudiannya dialihbahasa oleh Maisham Yunus dengan dibantu oleh Kalthum Mohamed dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1991. Buku ini sangat bermanfaat bagi pengguna/konsumer yang ingin mengetahui kegunaan dan tahap kesucian sesuatu bahan yang digunakan sebagai ramuan makanan. Antara beberapa perkara menarik yang disentuh dalam buku ini ialah seperti berikut;
1. Kesan sampingan aditif - Sebahagian bahan pewarna dalam makanan telah didapati menyebabkan penyakit kanser hasil maklumat ujian ke atas binatang-binatang di makmal. (rujuk mukasurat 16)
2. Avidin - enzim berprotein yang didapati dalam putih telur mentah. Avidin berganbung jujuh dengan biotin jika putih dan kuning telur itu terdedah kepada udara. Biotin kemudiannya terikat dan ini mengakibatkan sindrom kekurangan bioting yang dikenali sebagai kecederaan putih telur. Avidin sebagai enzim (protein) mudah, tidak aktif oleh haba atau agen-agen denaturasi lain. Dengan itu dinasihatkan supaya anda tidak memakan telur mentah. Malah mengaduk telur dengan susu lalu menggorengnya (scrambled eggs) juga tidak baik kepada kesihatan kerana sebab yang sama. (rujuk mukasurat 53)
3. Bacon - daging babi daripada satu bahagian yang dikeluarkan daripada tulang rusuk dan kemudian diawet kering atau dijeruk dalam air garam dan diasap. Hukum memakannya adalah haram (rujuk mukasurat 53)
4. Biotin - Biotin ini boleh dalam dari kuning telur, ikan dan susu. Putih telur mentah mengandungi enzim avidin yang bertindak balas dengan biotin apabila terdedah kepada oksigen di udara. Maka itu tidaklah digalakkan memakan telur mentah dan scrambled kerana anda mungkin akan menghadapi tanda kekurangan biotin. Tanda kekurangan biotin ialah seperti dermatosis kering dan pecah-pecah, loya, letih lesu, sugul dan mengalami sakit otot atau sakit saraf yang tidak menentu (rujuk mukasurat 56)
5. Diuretik - Ubat yang boleh meningkatkan pengaliran air kecing. Kumpulan yang bertindak sebagai diuretik ialah kopi, teh, minuman cola, alkohol dan seumpamanya. Bahan ini bertindak meningkatkan perembesan air kencing dan menyingkirkan banyak elektrolit yang diperlukan oleh tubuh badan seperti natrium, kalium, kalsium dan magnesium. Kesan dari kehilangan elektrolit ini boleh merosakkan hemeostasis tubuh badan dan mencelarukan fungsi lazim bagi jantung, sistem saraf pusat dan organ-organ lain. Teh herba adalah lebih baik untuk kesihatan kerana tidak mengandungi perangsang dan diuretik (rujuk mukasurat 59)
6. Kefein - Wanita yang mengandung diingatkan supaya menjauhi kafein kerana ada ujian yang menunjukkan hubungan antara kafein dengan kecacatan anak yang dilahirkan (rujuk mukasurat 70)
7. Lesitin - Ada dalam kuning telur dan soya. Dari segi kesihatan ia disarankan kerana ia menggerakkan kolesterol. Daging dan telur mengandungi kolesterol walaupun telur mempunyai kandungan kolesterol yang lebih tinggi. Namun begitu telur mengandungi tahap lesitin yang tinggi yang menjadi sumber yang paling baik untuk mengemulsi, menggerak dan memetabolisme kolesterol (rujuk mukasurat 78)
8. Monosodium glutamat - dari segi perubatan, bahan ini digunakan untuk merawat penyakit koma hepatik (rujuk mukasurat 82)
9. Pektin - bahan bergelatin yang diperah dari buah-buahan untuk penyediaan jem, jeli dan sebagainya. Sumber pektin palingbaik ialah dari kulit epal terpilih dan empulurnya atau albedo daripada buah lemon. Pektin boleh digunakan untuk mengawal cirit-birit (rujuk mukasurat 83)
10. Daging babi - nama lainnya ialah ham (otot di belakang), loin dan lemak belakang, bahagian bahu (picnic shoulder) dan seumpamanya. Islam mengharamkan memakan daging babi. Begitu juga Yahudi dan beberapa kumpulan Kristian. Malangnya ramai orang Kristian memakan daging babi ini tanpa merujuk kitab suci mereka iaitu Bible (rujuk mukasurat 92)
Buku ini harga asalnya RM10 tetapi saya beli dengan harga RM1 sahaja di jualan gudang di Kelana Jaya.

No comments:

Post a Comment