Monday, August 31, 2009

Irsyadul 'Ibad Ila Sabilur Risyad - Tuan Minal



Judul asal diatas telah diterjemahkan sebagai Ke Arah Petunjuk Yang Sebenar yang diterbitkan oleh Jahabersa pada tahun 2008 dan disusun semula oleh Amdan Hamid. Kitab asal yang bertulisan jawi ini adalah merupakan hasil karya ulama besar Alam Melayu abad ke-19 M yang bernama Syeikh Wan Zainal Abidin atau lebih dikenali dengan panggilan Tuan Minal. Catatan ringkas tentang tokoh ini boleh didapati disini. Saya terjumpa kitab terjemahan ini secara kebetulan ketika berkunjung ke Bajrai, toko buku berhampiran Masjid India kira-kira 2 bulan yang lalu. Setelah melihat judul dan pengarangnya, langsung saja saya membeli kitab ini. Seperti yang tercatat pada kulit depan, kitab ini tergolong dalam bidang tasawwuf. Perbahasan didalamnya agak halus juga. Sebagai contoh, pengarang kitab menerangkan empat alam yang dilalui oleh Si Salik dalam perjalanannya menuju kepada Allah Ta'ala. Katanya,


Keempat-empat alam yang dilalui oleh si Salik ialah
1. Alam Mulk yang juga dikenali dengan nama alam nasut iaitu alam yang diperolehnya dengan mata kepala seperti ajsam dari jasad manusia, jasad segala binatang, kayu, batu, tanah, langit, bulan, bintang, matahai, emas, perak dan segala rezeki dan lain-lain lagi yang diperolehi oleh mata kepala.
2. Alam Malakut adalah alam yang diperolehnya dengan mata hati yang dinamakan alam kalbu, yang juga dikenali dengan nama alam akhirat seperti syurga, neraka, loh, qalam, arasy, kursi dan lain-lain yang berkaitan dengan pekerjaan akhirat.
3. Alam Jabarut adalah alam arwah (segala roh).
4. Alam Lahut adalah alam sirr (rahsia Allah Ta’ala) yang mana asmak (segala nama) dan segala rasam (segala bekas dan nafsu) hilang lenyap dan si Salik mendapati tidak ada yang lain disana melainkan Wahidul Ahad yakni Allah Ta’ala sahaja yang esa lagi bersendirian.
[1]
Di alam inilah si hamba sehabis-habis fana’ (hilang lenyap) bersama dengan Tuhannya dalam erti kata selesailah (kosonglah) ia daripada memandang yang lain (dia tidak nampak yang lain kecuali Allah Ta’ala sahaja yang bersendirian) dan menjadi suci bersihlah hatinya daripada kekotoran dan aghyar (alam benda). Ketika itu dia sendiri akan faham di dalamnya segala ilmu makrifat dan asrar (segala rahsia Hak Ta’ala). Sewajar dan selayaknyalah dia berada di tempat tajalli Tuhannya. Maka hatinya yang sedemikian itu dinamakan “Ka’batullah”, “Mahligai Allah” dan “Rumah Allah”. Inilah murad dan maksud tempat tajalli dan pandangan-Nya yang juga tempat tersimpan segala rahsia-Nya. Memang wajar dan layaklah dia menanggung dan memikul amanah Allah Ta’ala.[2]
Sebagaimana firman Allah Ta’ala di dalam hadith Qudsi (ertinya): Aku telah membina didalam rongga anak Adam (manusia) itu satu mahligai, didalam mahligai itu dada, didalam dada itu hati, didalam hati itu fuad (akal hati), didalam fuad itu syaghaf (gila cinta), didalam syaghaf itu lub (berakal cerdik), didalam lub itu sirr dan didalam sirr itu Aku.
[3]
Dalam erti kata yang lain, didalam sirr itulah tempat tajalli Aku, tempat Aku taruh (simpan) rahsia dan tempat mengenal Aku. Firman Allah Ta’ala kepada Nabi Daud as (ertinya): “Kosongkanlah untuk-Ku sebuah rumah, Aku tinggal didalamnya”. Maka sembah Daud: “Bagaimana? Wahai Tuhanku!” Lalu Allah Ta’ala berfirman: “Kosongkanlah hatimu untuk-Ku daripada yang lain selain Aku. Maka hadapkanlah hatimu kepada Aku sahaja”.[4]
Jadi, apa yang dimaksudkan daripada kata Allah Ta’ala “didalamnya” itu ialah ibarat hatinya sentiasa konsentrasi dan memberi tumpuan sepenuhnya berhadap kepada Allah Ta’ala sahaja sekira-kira yang lain hilang lenyap (fana’). Maka jadilah Allah Ta’ala itu pandangannya dan inilah makna tempat tajalli Tuhan.[5]
Bukanlah maksud kata Allah Ta’ala, “didalamnya” itu Allah Ta’ala duduk didalamnya dan menempat disitu kerana yang sedemikian adalah mustahil. Maka sesiapa yang mengiktikadkan Allah Ta’ala duduk diam didalamnya itu maka tidak syak lagi bahawa orang itu menjadi kafir. Sabda Nabi saw dalam hadith Qudsi (ertinya): Manusia yang sempurna (Adam Kamil) itu rahsia-Ku (menerima rahsia-Ku).
Dalam erti kata, Aku taruh rahsia-Ku itu iaitu ilmu laduni dan ilmu makrifat dan Aku lah rahsianya (Insan) yakni Aku lah pandangan hatinya, pendengarannya, penglihatannya dan wujudnya itu pun dengan Aku daripada Aku kepada Aku maka tidak ada sesiapa yang bersamanya melainkan Aku sahaja.
[6]
Selepas itu hendaklah anda mengetahui maksud sabda Nabi saw berikut (ertinya): Barangsiapa yang mengenal dirinya maka sesungguhnya dia mengenal Tuhannya.[7]
Maksud mengenal dirinya itu ialah athar iaitu bekas kejadian yang tidak boleh istiqlal (bebas merdeka) dengan sendirinya tetapi berkehendak kepada muaththar yakni yang menjadikannya (Allah Ta’ala sendiri). Maka kenallah dia akan Tuhannya yang maujud hakiki yang istiqlal dengan sendiri-Nya. Atau apabila dia tahu akan dirinya itu berkehendak, maka tahulah dia bahawa Tuhannya itulah halatujunya yang sebenar atau apabila dia tahu akan dirinya fana’, maka tahulah dia bahawa Tuhannya itulah yang kekal abadi atau apabila dia tahu akan dirinya itu dapat diperikan dan dirupakan, maka tahulah dia bahawa Tuhannya itu tidak dapat diperikan (diceritakan) dan dirupakan dengan sesuatu dan banyak lagi tafsiran makna hadith tersebut. Bukanlah maksud hadith tersebut bahawa diri kita ini seumpama (sama seperti) zat Allah Ta’ala, maka apabila mengenal diri itu, kenallah dia akan Allah Ta’ala kerana ada persamaan kedua-duanya pada rupa. Maka yang sedemikian itu adalah mustahil ke atas Allah Ta’ala dan sebab itulah sesiapa yang mengiktikadkan Allah Ta’ala serupa dengan makhluk yang ada ini maka orang itu menjadi kafir.[8]

Dalam bab perbahasan yang halus-halus ini, jika tidak memahaminya eloklah berguru dan bertanya kepada yang lebih arif tentangnya. Ini bagi memastikan setiap maksud yang terkandung sampai kepada kita dan tidak disalah ertikan.

[1] M.38-39
[2] M.39
[3] M.39-40
[4] M.40
[5] M.40-41
[6] M.41
[7] M.41-42
[8] M.42

Kunang-Kunang Kenang-Kenangan Syed Ahmad Jamal Seniman Negara




Buku ini tergolong dalam kategori autobiografi yang menceritakan perjalanan hidup seniman negara yang bernama Syed Ahmad bin Syed Jamal. Tokoh yang dilahirkan pada tahun 1929 di Muar Johor ini mempunyai salasilah kelompok Jamalullail. Ayahnya bernama Syed Jamal manakala ibunya bernama Sharifah Alwiah yang berada dalam jalur keluarga yang sama. Datuk sebelah bapanya bernama Syed Sahil, saudagar terkenal di Johor Bahru yang berasal dari Gresik, Jawa. Gresik diketahui umum adalah merupakan kawasan pendatang dari Hadramaut, Yaman. Kenapa buku ini dinamakan kunang-kunang? Kata Syed Ahmad, beliau terkesan sungguh dengan kata-kata emaknya yang menyatakan dengan menggosok kunang-kunang di antara dua tapak tangan, tulisan akan menjadi cantik. Sambung Syed Ahmad lagi, setelah menggosok kunang-kunang tersebut, tulisannya sampai sekarang tidak menjadi cantik tetapi yang menjadi cantik ialah hasil lukisannya. Memamg benar, lukisan yang dihasilkan oleh Syed Ahmad mempunyai nilai seni yang tersendiri. Tidak hairanlah beliau diiktiraf sebagai seniman negara. Pernah mendapat pendidikan di UK dan Hawaii, Syed Ahmad pernah bertugas di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya, dilantik menjadi Pengarah Pusat Kebudayaan Universiti Malaya, dilantik menjadi Pengarah Balai Seni Lukis Negara dan menjadi Karyawan Tamu di DBP. Buku yang setebal 204 mukasurat ini amat santai dibaca. Teksnya yang ringan dan diselangi dengan hasil-hasil lukisannya yang indah memudahkan pembaca menghayati isi kandungannya. Bagi saya, lukisannya yang bercakap bukannya teks. Lenggok-lenggok lakaran Syed Ahmad sangat mengagumkan. Seniman negara ini menguasai pelbagai gaya seni seperti lukisan dakwat atau lakaran pennya yang bersahaja, lukisan cat minyak, akrilik atas kanvas, mural, poster, seni rupa dan juga seni arca. Saya bukanlah ahli dalam bidang seni lukis ini oleh itu, saya tidak layak untuk mengupas hasil karya seniman negara ini. Cuma yang boleh saya katakan, sebagai seorang pengamat hasil lukisan, hasil seni yang diolah oleh seniman negara ini mempunyai gaya tersendiri. Buku ini turut diserikan dengan gambar-gambar lama yang melibatkan datuk, ayahnya ketika muda dan gambar penulis sendiri ketika kecil, remaja dan dewasa yang sudah pasti merupakan khazanah yang sangat berharga. Teks-teks yang mengisahkan pengalaman hidupnya juga digarap dengan kemas. Antara kisahnya yang menarik ialah ketika beliau melawat Medan Sumatera dalam tahun 1977. Lawatan itu diadakan bertujuan untuk mendapatkan barang seni rupa Melayu. Ketika berada di bilik tamu rumah Ali Basa, pemilik himpunan barang seni rupa Melayu disana, beliau mengalami pengalaman aneh disebelah malamnya. Lembaga berbentuk manusia yang dibalut dengan kain putih menghampiri dirinya hingga bahagian mukanya menyentuh muka penulis buku ini. Syed Ahmad kemudiannya membaca ayat-ayat suci sehinggalah lembaga itu hilang dari pandangan. Kata Syed Ahmad, mujurlah lembaga itu kelihatan bersih, tidak berbau dan tiada pula wajah yang menakutkan. Kejadian itu berlaku semasa bilik terang disinari cahaya lampu. Setelah menceritakannya kepada Ali Basa, Ali Basa mengakui bahawa bilik itu memang agak misteri (rujuk mukasurat 133-134).
Buku yang tergolong dalam kategori mewah ini diterbitkan oleh DBP pada tahun 1999 dengan harga jual RM 160. Buku ini dkatakan mewah berdasarkan kulit bukunya yang 'hardcover', kualiti kertasnya dan lambakan ilustrasi yang sudah pasti menambahkan nilai harga buku ini. Walaubagaimanapun saya beli buku ini dengan diskaun yang sangat spesel ketika berlangsungnya jualan gudang di DBP.



Endau-Rompin


Lakaran dakwat

Lukisan akrilik atas kanvas

Gambar lama yang dimasukkan dalam buku ini


Lakaran pemandangan


Syed Ahmad mengerjakan umrah bergambar bersama anaknya

Kulit buku sisi bahagian dalam yang memuatkan biografi ringkas Syed Ahmad

Wednesday, August 26, 2009

al-Jawahir al-Sufiyyah - Dato Sheikh Zakaria Haji Ahmad Wan Besar



Kitab Qathrul Ghaithiyyah yang dikarang oleh Tuan Husain Kedah adalah merupakan salah satu kitab yang sering dijadikan teks pengajian agama dalam bidang tasawwuf. Kitab ini telah ditulis oleh Tuan Husain Kedah kira-kira 70-80 tahun yang lalu. Dengan lenggok gaya bahasa lama, sesetengah pembaca mungkin berasa sukar untuk menelusuri kandungan teks kitab tersebut melainkan dengan mendengar syarahan ulama yang arif dalam mengupas kitab itu. Apabila menyebut tentang kupasan kitab, salah satu kitab mutakhir yang berada di pasaran yang mengupas kitab ulama ulung dari Kedah ini ialah kitab yang berjudul al-Jawahir al-Sufiyyah, yang ada dalam koleksi saya ini. Kitab ini ditulis oleh Dato Sheikh Zakaria bin Haji Ahmad Wan Besar, ahli jawatankuasa fatwa Negeri Kedah Darul Aman dan disunting oleh Prof Madya Dr Abdul Basir bin Haji Mohamad, pensyarah di Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam, UKM. Dato Sheikh Zakaria bukanlah asing bagi masyarakat Utara Semenanjung kerana beliau sering mengadakan majlis pengajian di negeri-negeri sebelah utara seperti Kedah dan Pulau Pinang. Dato Sheikh Zakaria mendapat pendidikan di Madrasah Dar al-Ulum al-Diniyyah Makkah dan Universiti al-Azhar Mesir dalam bidang ilmu Tafsir dan Hadith. Beliau turut mengikuti pengajian halaqah di Masjidil Haram lebih kurang 12 tahun. Antara ulama masyhur yang menjadi gurunya ialah Syeikh Muhammad Ali al-Maliki al-Makki, Syeikh Ibrahim Fathani, Syeikh Abdul Qadir Talib al-Mandili, Syeikh Muhammad Yasin Isa al-fadani, Syeikh Ismail Abdul Qadir al-Fathani atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Da Eil dan Syeikh Hussain al-Falembani. Saya mendapat maklumat tentang kitab kupasan yang ditulis oleh Dato Sheikh Zakaria ini setelah terbaca dalam satu makalah Prosiding Nadwah Ulama yang ditulis oleh Dr Abdul Basir (kalau tak salah saya) kira-kira dua tahun yang lepas. Dalam makalah tersebut ada disebut nama judul kitab ini sebagai antara puluhan kitab yang ditulis oleh Dato Sheikh Zakaria tetapi apabila saya membuat carian di kedai-kedai ternyata buku tersebut belum lagi berada di pasaran. Sehinggalah pada awal tahun ini (rasanya dalam bulan 2 kut), barulah saya berjaya menemuinya di pasaran. Kitab ini dterbit dibawah label Mahzum Book Services. Kitab setebal 116 mukasurat ini dibahagikan kepada empat fasal tidak termasuk mukadimah dan khatimah. Selain dari kupasan terhadap teks Qathrul Ghaithiyyah, turut dimuatkan ialah nota kaki yang ada diantaranya mengandungi biografi ringkas tokoh-tokoh besar dalam Islam. Antara bab penting yang terkandung dalam kitab ini ialah bab mushahadah. Makna mushahadah dinyatakan seperti berikut;
Mushahadah dari sudut bahasa adalah al-ittila’ ala al-shay’ iyanan bererti melihat sesuatu dengan sebenar-benar melihat iaitu seorang melihat sesuatu dengan matanya sendiri. Manakala dari sudut istilah pula adalah an yudim al-ittila’ ‘ala Allah Ta’ala bi ‘ayn qalbih bererti bahawa seorang mengekalkan melihat Allah Ta’ala dengan mata hatinya.[1] Mushahadah itu adalah semulia-mulia keadaan bagi ahli sufi dan bagi mereka terdapat beberapa darjat mushahadah haqq Allah Ta’ala iaitu;
1. Mushahadah kepada segala perbuatan Allah Ta’ala.
2. Mushahadah kepada segala sifat-sifat Allah Ta’ala.
3. Mushahadah kepada zat Allah Ta’ala.
[2]
Kupasan tentang faktor-faktor yang menghalang perjalanan salikin menuju kepada Allah Ta’ala juga mudah dihadam. Sebagai contoh, perbezaan antara awa’iq, awarid dan qawadih ada dinyatakan didalam kitab ini.[3] Dibahagian akhir kitab, doa al-marhum Tuan Hussain Kedah turut dimuatkan.

[1] Zakaria Ahmad Wan Besar. 2009. Al-Jawahir al-Sufiyyah Huraian Kitab (ed. Abdul Basir Mohamad). Mahzum Book Services. Batu Caves. Selangor. M.24
[2] M.24
[3] M.80

Tuesday, August 25, 2009

Kebangkitan Generasi Salahuddin dan Kembalinya al-Aqsa ke Pangkuan Islam – Dr Majid Irsan Kaylani



Ramai orang melihat Imam al-Ghazali sebagai tokoh yang telah menghasilkan banyak karya besar dalam bidang tasawwuf dan falsafah tetapi tidak ramai yang tahu bahawa tokoh besar ini telah memainkan peranan yang sangat besar dalam merangka kebangkitan masyarakat Islam ketika di bawah pimpinan kerajaan Salahuddin al-Ayyubi. Buku yang dikarang oleh Dr Abdul Majid Irsan Kaylani ini menghuraikan sumbangan besar Imam al-Ghazali dalam hal ini. Dalam bab 3 diceritakan dengan sangat terperinci tentang bagaimana Imam al-Ghazali menerusi madrasahnya membuat pelbagai reformasi bagi memastikan umat Islam sentiasa berada di landasan yang benar yang mengikut perintah Allah Taala dan Rasul-Nya. Dr. Abdul Majid membahagikan peranan yang dimainkan oleh Imam al-Ghazali dalam menangani isu-isu besar umat dizaman itu misalnya dengan mengadakan diagnosis terhadap penyakit masyarakat Islam, menyenaraikan sebab-sebab atau punca-punca berlakunya perpecahan umat, mencipta kaedah baru dalan pendidikan, menghidupkan misi Amar Ma’ruf Nahi Munkar dan mengkritik para pemerintah yang zalim.
Pendidikan disebut sebagai satu elemen penting dalam usahanya untuk mencetak ulama-ulama generasi baru. Asas falsafah pendidikan menurut al-Ghazali ialah merealisasi kebahagiaan bagi manusia. Kebahagiaan yang dimaksudkan disini ialah kebahagiaan akhirat kerana kebahagiaan tersebut telah mencakupi seluruh apa yang disenangi manusia (rujuk mukasurat 132). Al-Ghazali melihat sistem pengajaran yang ada sangat menyimpang dari tugas utamanya iaitu mengabdi kepada tujuan-tujuan risalah Islamiyah. Sistem pengajaran yang ada hanya bertujuan menciptakan para pegawai negara yang akan memegang jabatan pengadilan, mengeluarkan fatwa, perwakafan dan sebagainya yang disifatkan oleh al-Ghazali sebagai ulama’ dunia bukan ulama’ akhirat. Oleh itu, dia mengharamkan bekerja dan belajar di semua madrasah negeri. Dia tidak berhenti hanya pada mengkritik sistem pengajaran yang ada, akan tetapi sebagai pengganti dia menciptakan suatu metode baru yang tujuannya adalah menciptakan ulama’ akhirat yang mengabdi kepada tujuan-tujuan Islam, mengembangkan risalah amar ma’ruf nahi munkar. Dia telah mempraktikkan metode tersebut pada madrasah yang dibangunkannya sendiri, sekembalinya dari Syam dan menetap di Nisabur. (rujuk mukasurat 131)
Buku yang berada di tangan saya ini dicetak buat kali kedua iaitu pada tahun ini. Kali pertama ia dicetak pada tahun 2000. Seperti yang dinyatakan oleh Setiausaha Agung ABIM, Dr Amran Muhammad dalam buku ini, karya besar Dr Abdul Majid ini dipilih oleh saf pimpinan ABIM sebagai rujukan utama gerakan ABIM khususnya dalam meneroka formula-formula baru proses tajdid dan pengislahan gerakan itu sendiri. Kebetulan pula, buku ini saya beli ketika berlangsungnya Pidato Perdana Syeikh Muhammad Fuad yang dianjurkan oleh ABIM awal Ogos yang lalu.

Monday, August 24, 2009

Lathaif al-Minan Rahasia yang Maha Indah – Ibn Athaillah



Kitab ini baru sahaja saya miliki hujung minggu yang lalu. Daya tarikan utamanya sudah tentulah pengarangnya iaitu Ibn Athaillah, tokoh besar Islam abad ke-7 Hijriyyah. Selain dari kitab al-Hikam yang tersebar keseluruh dunia, satu lagi kitab besar beliau yang tidak kurang pentingnya ialah Lathaif al-Minan, kitab yang baru saya miliki ini. Sama seperti al-Hikam, kitab ini berisi untaian kata-kata yang sangat indah gaya bahasanya. Kitab ini turut membicarakan hal-hal yang sangat penting dalam bidang tasawwuf seperti pemahaman tentang makna wali dan kewalian, ucapan ahli haqiqat dan makna-makna tentang haqiqat, maqamat dan perkara-perkara lain yang seputar dengannya. Seperti kata Asy-Syeikh Dr Abdul Halim Mahmud yang turut memberi kata pengantar dalam kitab ini, “Gaya bahasa buku ini terasa sangat indah dan materinya teramat berharga – memancarkan sisi ruhani yang menjadi ciri khas tulisan para wali Allah. Dengan melihat para wali Allah, kita akan teringat kepada Allah. Dengan membaca karya-karya mereka, kita akan dituntun dan dibimbing menuju Allah.” Apa istimewanya kitab ini? Istimewanya kitab ini terletak pada kekuatan tulisan Ibn Athaillah dalam mengisahkan perjalanan hidup dan pandangan-pandangan dua tokoh besar Islam yang telah mencapai puncak ketinggian ruhani serta banyak mempengaruhi corak hidupnya iaitu Imam Besar Abu Hasan al-Syadzili dan Imam Besar Abu al-Abbas al-Mursi. Setelah dimulakan dengan kata pengantar, kitab ini diserikan dengan munajat Ibn Athaillah dengan gaya bahasa yang sangat indah dan terserap kedalam jiwa jika benar-benar menghayatinya. Bahagian-bahagian yang menarik dalam kitab ini sudah pastilah kisah-kisah imam besar yakni Imam Abu Hasan dan Imam Abu al-Abbas yang digarap dengan kemas oleh Ibn Athaillah. Antara kisah yang terkandung dalam kitab ini berbunyi begini,
Syeikh Abu al-Abbas ra berkata: ‘Dimasa mudaku, ketika aku baru tiba di Tunisia dari Mursi, aku mendengar cerita tentang Syeikh Abu al-Hasan al-Syadzili ra. Kemudian seseorang mengajakku, “Mahukah kau pergi bersamaku menjumpainya?” Aku menjawab, “Tunggu, aku ingin solat istikharah dulu.” Selepas solat, aku tertidur dan bermimpi naik ke puncak gunung. Setibanya di puncak kulihat seorang lelaki berjubah biru sedang duduk diapit dua lelaki. Aku menatapnya. Ia berkata,”Kau telah menemukan khalifah zaman ini.” Esoknya, setelah solat Subuh, orang yang mengajakku mengunjungi Syeikh Abu al-Hasan datang lagi. Aku merasa sangat gembira melihatnya. Segera kami pergi menjumpai Syeikh Abu al-Hasan. Ketika bertemu, kulihat wajahnya seperti orang yang kulihat di puncak gunung. Aku takjub. Ia berkata, “Kau telah menemukan khlaifah zaman ini. Siapa namau?” Kusebutkan nama dan nasabku. Ia kemudian berkata, “Aku telah mengenalmu sejak sepuluh tahun yang lalu.” (Rujuk mukasurat 130-131)
Cerita seterusnya,
Syeikh Abu al-Abbas ra bercerita, “Aku bersama Abu al-Hasan di Qairawan. Saat itu bulan Ramadhan, hari Jumaat malam ke-27. Syeikh pergi ke Masjid Agung dan aku ikut bersamanya. Ketika Syeikh Abu al-Hasan masuk mengenakan pakaian ihram, aku melihat para wali berjejal menghampirinya bagaikan lalat mengitari madu. Menjelang pagi, tatkala keluar dari masjid, Syeikh Abu al-Hasan berkata, “Tadi malam adalah malam yang agung, Laylatul Qadr. Aku melihat Rasulullah saw berkata kepadaku, “ Wahai Ali, sucikan pakaianmu dari kotoran, nescaya kau akan memperoleh pertolongan Allah swt pada setiap hembusan nafas!” Aku bertanya, “Wahai Rasulullah, apa pakaianku itu?” Rasulullah saw menjawab, “Ketahuilah Allah swt telah menganugerahkan kepadamu lima pakaian: mahabbah (cinta), makrifat, tauhid, iman dan Islam. Siapa yang mencintai Allah, segala suatu ringan baginya. Siapa yang mengenal Allah, segala sesuatu terasa kecil baginya. Siapa yang mengesakan Allah, ia takkan menyekutukan-Nya. Siapa yang beriman kepada Allah, ia akan merasa aman dari segala sesuatu. Dan siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maksiatnya pasti berkurang. Kendatipun tergelincir ke dalam maksiat, segera ia meminta ampunan kepada-Nya. Jika ia meminta ampun, pasti Dia mengampuninya.” Ketika itu barulah aku memahami firman Allah swt, “Dan pakaianmu hendaknya kamu bersihkan!” (Rujuk mukasurat 127-128)

Tentang kesaksian Syeikh Abu Hasan dan para wali Allah terhadap keistimewaan Syeikh Abu al-Abbas, Ibn Athaillah menuliskan kisah-kisahnya seperti berikut,
Aku mendengar cerita bahawa Syeikh Abu al-Hasan al-Syadzili pernah berkata, “Abu al-Abbas adalah mentari, sementara Abdul Hakim adalah bulan.” Abdul Hakim adalah wali besar murid Syeikh Abu al-Hasan. (rujuk mukasurat 148)
Kisah lain pula seperti berikut,
Seorang sahabatku berkata, “Di kota Qus, aku berguru kepada Syeikh Abu Abdullah al-Bija’i, murid Syeikh Abu al-Hasan al-Syadzili ra. Suatu ketika aku menghadapi sebuah persoalan. Kemudian aku bertanya kepada guruku. Ia berkata, “Ini bukan bahagianku. Jika Allah mempertemukanmu dengan Syeikh Abu al-Abbas ra, ia akan memberimu jawaban yang kau inginkan.” Ia melanjutkan, “Aku bermimpi di hadapanku ada sebuah piring berisi kurma dan tepung putih. Kemudian aku memakannya. Lalu aku mendengar suara, ‘Ini orang besar yang kau cari-cari. Saat tiba waktunya, ia akan membawa banyak ilmu.’ Ketika Syeikh Abu al-Abbas tiba di kota Qus, aku segera menemuinya dan kutanyakan mimpi yang kualami kepadanya. Ia menjawab, ‘Ingatlah kurma dan tepung putih yang kau makan ketika itu. Akulah tepung putih itu.’” (rujuk mukasurat 154)
Kitab ini turut mengandungi zikir, doa dan hizib Syeikh Abu al-Abbas dan Syeikh Abu al-Hassan. Ianya bermula dari mukasurat 308 hingga 365.
Kitab yang berada dalam koleksi saya ini adalah merupakan terjemahan hasil usaha saudara Fauzi Faisal Bahreisy. Adakah si penterjemah ini mempunyai hubungan dengan pengarang terkenal di Indonesia iaitu Haji Salim Bahreisy, saya tidak pasti. Ianya diterbitkan oleh PT Serambi Ilmu Semesta yang berpusat di Jakarta.

Syarah al-Hikam al-‘Ataiyyah Huraian dan Penjelasan Secara Terperinci Jilid 1 – Dr Muhammad Said Ramadan al-Buti



Kitab ini adalah merupakan syarah atas kitab yang sangat masyhur dalam bidang tasawwuf yang dikarang oleh ulama besar abad ke-7 Hijriyyah iaitu Imam Tajuddin Ahmad bin Muhammad bin Abdil Karim Ibn as-Sakandari al-Maliki atau lebih dikenali sebagai Ibn Ata’illah. Kitab syarah ini pula dikarang oleh ulama terkenal zaman ini iaitu Dr Muhammad Said Ramadan al-Buti. Kitab syarah ini merupakan siri syarahan yang telah disampaikan oleh Dr Muhammad Said sepanjang tahun 1974 di Masjid Sanggadar Damsyik, kemudian di Masjid Tangkiz dan kemudian di Masjid al-Iman di daerah itu. Yang berada pada tangan saya ini ialah terjemahan kitab syarah itu yang telah diusahakan oleh H.M. Yusuf Sinaga dan diterbitkan dibawah label Berlian Publications. Seperti yang disebut pada tajuk diatas, kitab syarah ini adalah merupakan jilid yang pertama yang mengupas sekitar 47 kata-kata hikmah Ibn Ata’illah.
Membaca kitab syarah yang ditulis oleh Dr Muhammad Said ini sangat menyegarkan kerana beliau memasukkan pengalaman-pengalaman peribadi beliau ketika mengupas kata-kata hikmah Ibn Ata’illah. Sebagai contoh, ketika mengupas kata hikmah ke-7 yang berbunyi, “Jangan sampai meragukan kamu terhadap janji Allah kerana tidak terlaksananya apa yang telah dijanjikan itu, meskipun telah tertentu (tiba) masanya supaya tidak menyalahi pandangan mata hatimu, atau memadamkan nur cahaya hati kamu (sir kamu)”, Dr Muhammad Said menceritakan pengalamannya ketika bertemu dengan tentera Syria yang terlibat dalam peperangan tahun 1967. Kisahnya begini, salah seorang perajurit yang ikut perang pada tahun 1967 pernah bercerita kepada saya, dia mengatakan bahawa ketika dalam perjalanan pulang menuju ke Dimasyq (Syria) bersama perajurit-perajurit lain waktu solat tiba. Lalu mereka mencari tempat untuk menunaikan solat dan kemudian mereka pun menunaikan solat. Pada saat yang bersamaan beberapa orang mata-mata dari tentera asing lewat di tempat tersebut. Mereka berhenti dan memandang perajurit-perajurit yang sedang bersolat. Setelah selesai solat mereka bertanya, “Kenapa kamu masih saja mendirikan solat kerana Allah padahal Dia tidak menolong kamu dalam peperangan?” Aku berkata kepada perajurit yang menyampaikan kisah tersebut, “Seharusnya kamu berkata seperti kepada mereka, “Sesungguhnya kami mendirikan solat sebagai rasa syukur kami kepada-Nya yang tidak menghukum kami kerana dosa-dosa kami dan keberpalingan kami dari perintah-perintah-Nya. Kami telah banyak melakukan kemungkaran tetapi Dia tidak menghukum kami dengan menenggelamkan kami, mendatangkan gempa dan tidak juga menurunkan batu dari langit yang boleh saja Dia utus dari langit. Padahal sebenarnya kami layak dan pantas mendapat hukuman yang lebih dari itu.” Para mata-mata yang telah melemparkan soalan bukan hanya buta tentang ketuhanan tetapi lebih dari itu, mereka telah buta akan zat Ilahiyah. (rujuk mukasurat 111, kupasan ini adalah kupasan bahagian pertengahan)
Dr Muhammad Said kemudiannya menyambung perbahasan dengan memberi kisah yang sangat menarik untuk dibaca. Ceritanya begini,
Salah seorang lelaki soleh pernah ditanya,”Wahai tuan, pertunjukkanlah kepada kami karamah kamu agar keimanan dan keyakinan kami kepada Allah semakin kuat?” Lelaki soleh itu menjawab, “Apakah kamu tidak pernah melihat perkara-perkara menakjubkan dan karamah yang telah diberikan Allah kepadaku setiap saat?” Mereka berkata,”Kami tidak pernah melihatnya”. Lelaki soleh berkata, “Apakah kamu tidak melihatku berjalan diatas permukaan bumi dengan leluasa, bumi tidak menelanku dan bintang-bintang tidak menimpaku? Bukankah ini kemuliaan yang diberikan Allah kepadaku-padahal aku layak dibinasakan disebabkan ketidakseriusanku dalam menjalankan perintah dan dalam memenuhi hak-Nya yang telah meliputiku dengan pemeliharaan. Dia tidak membinasakanku sebagaimana Ia telah membinasakan orang-orang sebelumku” (rujuk mukasurat 111-112)
Sebenarnya sebelum memasukkan kisah-kisah diatas, Dr Muhammad Said memulakan perbahasan dengan menyenaraikan ayat-ayat al-Quran yang memuatkan janji-janji Allah swt yang Dia tekankan terhadap diri-Nya untuk hamba-hamba-Nya yang telah melaksanakan perintah-Nya. Kata Dr. Muhammad Said, kata hikmah ini adalah berkaitan dengan keraguan umat Islam yang tidak yakin dengan janji Allah. Sambung Dr Muhammad Said, majoriti orang yang mengatakan ungkapan demikian dan menjadikan janji Allah sebagai alasan sebenarnya adalah golongan yang jauh dari hidayah Allah dan suka memperolok-olokkan hukum-Nya serta orang-orang yang tidak mengetahui perkara-perkara mendasar tentang agama. Jenis manusia seperti ini jika dia melihat dirinya telah menunaikan kewajipan yang lima maka dia berasa yakin bahawa dia telah menunaikan semua hak Allah atas dirinya. Agaknya manusia seperti ini lupa bahawa Nabi Muhammad saw – orang yang paling mengenal Allah swt, paling cinta dan takut kepada-Nya tetap berasa masih belum melakukan apa-apa terhadap Allah swt baik dalam bersyukur mahupun memenuhi hak-hak-Nya. Perasaan tersebut telah menjadikan baginda saw tenggelam dalam istighfar tidak ubah bagaikan orang derhaka yang datang meminta keampunan kepada Allah swt. Inilah makna dari sabda Nabi saw, “Sungguh itu menjadikan hatiku berdebar-debar. Lalu aku memohon keampunan kepada Allah swt sebanyak seratus kali dalam sehari semalaman.” (rujuk mukasurat 109-110).
Kesimpulan Dr Muhammad Said tentang hal ini ialah bahawasanya Allah swt tidak pernah ingkar janji kepada orang-orang yang benar-benar telah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan-Nya dengan ikhlas dan tulus. Orang-orang yang mengetahui syarat-syarat tersebut dan benar-benar menghargainya adalah mereka yang betul-betul mengetahui Allah swt dan hati mereka mencintai-Nya. Mereka bukanlah orang-orang yang hanya berinteraksi dengan Allah swt hanya kerana ikatan Islam sebagaimana yang pernah dikatakan oleh Imam Syatibi yang hanya menghitung-hitung hak mereka tanpa menghiraukan hak Allah swt atas diri mereka. Golongan yang hanya menghitung-hitung hak mereka sebenarnya tidak mengetahui apa-apa makna dari Firman Allah Taala yang bermaksud, “Dan penuhilah janjimu kepada-Ku nescaya Aku penuhi janji-Ku kepada kamu; dan hanya kepada-Ku-lah kamu harus takut (tunduk)” – Surah al-Baqarah ayat 40. (rujuk mukasurat 111).
Itu baru satu kata hikmah, ada banyak lagi kata hikmah yang dikupas oleh as-Syeikh Dr Muhammad said Ramadan al-Buti ini. Sangat menarik dan patut dimiliki!

Wednesday, August 19, 2009

Terjemah al-Hikam Pendekatan Abdi pada Khaliqnya - H.Salim Bahreisy






Kitab al-Hikam adalah merupakan karangan ulama besar dalam dunia Islam yang bernama Abu Fadhil Ahmad bin Muhammad bin Abdul Karim bin Abdurrahman bin Abdullah bin Ahmad bin Isa bin al-Husain bin Atha'Allah Al-Iskandari. Kitab ini diterjemah ke Bahasa Indonesia oleh al-Ustaz Haji Salim Bahreisy dibawah terbitan Balai Buku yang berpusat di Surabaya, Indonesia. Kitab yang berada ditangan saya ini adalah kitab yang dicetak oleh Victory Agencie yang mendapat hak menerbit dan mencetaknya untuk pasaran tempatan dari Balai Buku. Kitab yang ada pada saya ini adalah cetakan pertama untuk edisi Malaysia. Ia dicetak buat pertama kali pada tahun 1989. Kitab ini sangat istimewa kerana ia sangat popular dijadikan teks pengajian di serata dunia. Bahkan ulama-ulama besar dari zaman dahulu hinggalah sekarang ini telah mensyarah kata-kata hikmah yang terdapat didalam kitab ini. Mutakhir kitab-kitab ini ada disyarah oleh ulama besar seperti Said Hawwa dan Syeikh Ramadhan al-Bouti manakala ulama tanahair yang mensyarah kitab ini adalah seperti Dr Zulkifli al-Bakri dan Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin. Salah satu kitab syarah al-Hikam di Alam Melayu yang banyak kali diulang cetak ialah kitab yang dikarang oleh Prof Dr. Tgk. Muhibbuddin Waly. Di Alam Melayu, ulama besar yang mula-mula mensyarah kitab ini ialah Tok Pulau Manis yang hidup pada abad ke-17 Masehi. Seperti yang disebut dalam muqadimah kitab ini, isinya yang sangat mantap dari segi ajaran tauhidnya sehingga tampak benar bahawa ia berupa laduni dan rahasia quddus (hlm 6) telah menyebabkan kitab ini sebagai daya tarikan kepada sebilangan besar ulama untuk mensyarah dan menjadikan kitab ini sebagai salah satu teks pengajian utama. Dalam kitab terjemahan ini, setiap kata hikmah akan diselangi dengan penerangan ringkas yang berkaitan. Ada kisah-kisah pengajaran dimuatkan dan setiap kisah tersebut mudah diserap dan dihadam. Apa yang menarik ialah kata-kata hikmah yang terkandung didalam kitab tidaklah panjang tetapi sangat padat. Lihatlah beberapa kata-kata hikmah yang saya panjangkan dibawah ini,
Kata hikmah 173
Hilangkan pandangan makhluk kepadamu kerana puas dengan penglihatan Allah kepadamu dan lupakan perhatian (menghadapnya) makhluk kepadamu kerana melihat bahawa Allah menghadap kepadamu.
[1]
Sahl bin Abdullah Attustary berkata kepada kawan-kawannya: Seorang tidak dapat mencapai hakikat kewalian sehingga menghilangkan pandangan orang dari fikirannya sehingga tidak melihat apa-apa di dunia, hanya ia dengan Tuhan yang menjadikannya sebab tidak ada seorang pun yang dapat menguntungkan atau merugikan. Atau menghiraukan perasaan diri (hawa nafsunya) sehingga tidak menghiraukan orang dan tidak segan atau takut kepada mereka, apa saja yang akan terjadi. Mengharap kepuasan dari semua manusia itu suatu tujuan yang tidak mungkin tercapai dan sebodoh-bodoh manusia yang berusaha untuk mendapatkan apa yang tidak mungkin tercapai. Luqman al-Hakim ketika memberi nasihat kepada puteranya diajak masuk ke pasar dengan berkenderaan himar, ia yang berkenderaan dan anaknya yang menuntun. Orang mencela: Orang tua kejam, dia berkenderaan dan anaknya disuruh berjalan. Kemudian ia suruh anaknya naik tiba-tiba orang mencela: Dua orang naik satu himar.[2] Lalu turun Luqman dan anaknya tetap di atas, tiba-tiba ada orang mencela: Anak kurang ajar, bapak dijadikan buruh menuntun.[3] Kemudian turun keduanya menuntun himar, tiba-tiba orang mencela. Bodoh benar himar tidak dinaiki hanya dituntun semata-mata. Tujuan Luqman untuk menunjukkan kepada puteranya bahawa orang yang beramal atau mengambil-ambil hati orang tidak selamat dari celaan mereka. Kerana itu, seorang yang sempurna akal fikiran didalam beramal hanya menuju kepada hak, benar dan diredhai Allah, hanya itu sahaja yang dikerjakan. Muhammad bin Aslam ra berkata: Ada kepentingan apakah saya pada manusia padahal sejak saya dalam punggung ayah seorang diri lalu didalam perut ibu juga seorang diri dan keluar didunia juga seorang diri yakni tidak melalui bantuan manusia hingga mati dan masuk ke kubur juga seorang diri dan menghadapi persoalan alam kubur sampai kemudian menghadap kepada Allah dan masuk syurga atau neraka juga seorang diri, maka apakah keperluan saya dengan manusia?
Al-Harith al-Muhasiby ra ketika ditanya tentang tanda orang yang sungguh-sungguh ikhlas kepada Allah. Jawabnya: Seorang yang benar-benar ikhlas iaitu yang tidak hirau (menghiraukan) dinilai apa sahaja oleh sesama manusia, asalkan ia sudah benar hubungannya dengan Allah dan tidak ada orang yang mengetahui walau sekecil debu dari amal kebaikannya dan tidak takut jika ada orang mengetahui amal perbuatannya yang tidak baik. Sebab jika ia merasa enggan untuk diketahui orang kebusukannya bererti ia ingin dipuji atau besar dalam pandangan orang dan itu tidak termasuk kelakuan atau akhlak orang yang benar-benar ikhlas.
[4]
Kata hikmah 174
Siapa yang benar-benar mengenal kepada Allah maka pasti dapat melihat-Nya pada tiap-tiap sesuatu
[5]
Kata hikmah 175
Dan siapa yang fana dengan Allah pasti ia lupa (ghaib) dari segala sesuatu.
[6]
Kata hikmah 176
Dan siapa yang cinta pada Allah, tiada akan mengutamakan sesuatu yang lainnya.
[7]
Demikianlah siapa yang benar-benar mengenal kepada Allah, pasti ia selalu ingat pada Allah, pada tiap sesuatu apapun yang ia lihat, dengar dan rasa. Sebab tidak ada sesuatu melainkan menunjukkan keindahan, kekuasaan dan buatan Allah. Kerana itulah siapa yang telah fana dengan Allah, sudah sungguh-sungguh ingatnya hanya kepada Allah, maka segala sesuatu yang ada di depannya seolah-olah sepi kosong dan bayangan belaka. Sedang siapa yang betul-betul cinta kepada Allah, maka pasti ia tidak akan mengutamakan sesuatu apapun selain Allah yang telah dicintainya itu, bahkan ia akan sanggup mengorbankan segala kepentingan dan hawa nafsunya didalam mencapai keredhaan Allah swt. Sebab hakikat dari semua pancaindera, penglihatan, pendengaran dan perasaan itu semua bukan semata-mata kerana adanya mata, telinga dan lidah atau hidung tetapi semua memerlukan nur ilahi yang langsung dari Allah, sehingga terangnya mata tanpa terangnya benda yang akan dilihat, tidak memungkinkan terlihat benda itu maka dari kedua-duanya tetap memerlukan nur ilahi yang langsung untuk pancaindera dalam mencapai sesuatu apapun. Maka dengan pandangan yang sedemikian, orang arif selalu melihat pada Allah pada tiap apa saja yang dipandangnya. Yang setelah melihatnya fana dengan Allah dan lupa (ghaib) dari segala sesuatu Allah, kemudian cinta yang tidak ada taranya kepada Allah.[8]
Di akhir ratusan kata hikmah yang terdapat dalam kitab ini, Ibn Atha'Allah melanjutkan pula dengan munajat dan doa-doanya yang sangat indah isi bahasanya. Secara keseluruhannya buku ini memang patut berada dalam koleksi bahkan kitab-kitab syarah yang ditulis oleh ulama besar tentang kata-kata hikmah yang terkandung dalam kitab ini juga patut dimiliki. Dengan membaca kitab-kitab ini, mudah-mudahan segala karat, daki dan kotoran yang melekat di hati akan dicuci, digilap dan dikilat dengan sebersih-bersihnya, Insyallah.
[1] Hlm.132
[2] Hlm.132
[3] Hlm.132-133
[4] Hlm.133
[5] Hlm.133
[6] Hlm.133
[7] Hlm.134
[8] Hlm.134

Tuesday, August 11, 2009

Pancaran Nur Doa dan Zikir ahli Akhyar - al-Muhaddith Prof Dr Sayyid Muhammad Ibn 'Alawi al-Maliki al-Hasani




Kitab ini ditulis oleh ulama besar yang lahir di Makkah al-Mukarramah pada 1946 M dan meninggal dunia juga di Makkah al-Mukarramah pada tahun 2004 M. Beliau adalah merupakan guru utama kepada Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki, ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan dan Penasihat Yayasan Sofa yang telah menterjemah kitab ini ke dalam Bahasa Melayu. Asal tajuk buku ini ialah Khulasah Syawariq al-Anwar min Ad'iyah al-Saadah al-Akhyar. Prof Dr Sayyid Muhammad ibn 'Alawi al-Maliki telah memberi keizinan kepada Syeikh Muhammad Fuad untuk menterjemah, mencetak dan menyebarkannya seperti yang disebut pada halaman Terjemahan di mukasurat xviii. Katanya,
Saya mengizinkan ke hadhrat Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki untuk menterjemahkan aurad-aurad ini, mencetak dan menyebarkannya.
Ditandatangani oleh Prof Dr Sayyid Muhammad ibn 'Alawi al-Maliki pada 15/10/1423 H.
Kitab yang setebal 616 mukasurat ini mengandungi sejumlah zikir dari hadith-hadith Nabi saw, wirid-wirid, hizib-hizib dan salawat yang masyhur lagi ma'thur daripada ulama salaf. Antara amalan yang disebut dalam kitab ini yang sangat-sangat digalakkan untuk dikerjakan setiap hari yakni kalau boleh jangan langsung meninggalkannya (sebab itu dalam kitab ini dicatat perkataan Jangan Tinggalkan) ialah melakukan zikir selepas solat termasuklah membaca ayat al-Kursi, membaca ayat terakhir surah al-Taubah, tasbih, tahmid dan tahlil (rujuk kitab untuk keterangan lanjut); bacaan tambahan selepas solat maghrib dan subuh (rujuk kitab untuk keterangan lanjut); solat istikharah, melazimi membaca surah al-Ikhlas dan Mu'awwizatain (al-Falaq dan al-Nas); solat dua raka'at setelah wudhu', solat dhuha, bersalawat ke atas Nabi saw; menjaga dan mengekalkan solat malam walau sekadar dua rakaat; membaca al-Quran; menjaga berterusan membaca istighfar; membaca surah al-Mulk setiap malam; solat sunat Fajar dua raka'at; solat sunat empat raka'at sebelum solat fardhu Zohor dan selepasnya; solat sunat empat raka'at sebelum solat fardhu Asar; solat sunat dua hingga enam raka'at selepas solat fardhu Maghrib; membaca Asma' al-Husna; solat hajat dan banyak lagi. Amat besar hikmah dan fadhilatnya apabila mengerjakan amalan-amalan yang disebut diatas (ada dicatat dalam kitab ini) dan atas sebab itulah maka kita disarankan agar mengerjakannya setiap hari. Kitab ini diijazahkan oleh Syeikh ketika sambutan malam Nisfu Sya'aban yang lepas.

Siyadah - Syeikh Muhammad Fuad Fuad Kamaluddin al-Maliki



Saya bukanlah orang yang paling layak untuk mengulas buku ini tetapi rasa wajib untuk memperkenalkannya. Makna Siyadah disini ialah KETUANAN. Ketuanan yang dimaksudkan ialah merujuk kepada ketuanan Rasulullah saw. Kata Syeikh didalam buku ini,
Menyertakan kalimah siyadah ketika menyebut nama Rasulullah saw samada dalam percakapan atau tulisan adalah layak baginya kerana kedudukannya yang amat tinggi dan keistimewaannya dikurniakan syafa'at yang terlalu besar nilainya bagi umatnya sama ada di dunia atau di akhirat. Oleh kerana itu, tidaklah wajar dan tidak sepatutnya nama Baginda saw disebut tanpa diawali dengan kata-kata penghormatan seperti sayyiduna jika dibandingkan dengan kedudukan yang telah dikurniakan Allah kepadanya. (rujuk mukasurat 36-37)
Buku ini terbahagi kepada beberapa bab penting seperti Tuntutan Menghormati dan Memuliakan nabi saw, Memuliakan Rasulullah saw Sunnah Para Sahabat dan Salafus Soleh, Penggunaan Lafaz Siyadah bagi Rasulullah, Dalil Golongan Pembangkang dan Pendustaan Mereka, Menggunakan Lafaz Siyadah bagi Selain Rasulullah saw, Hukuman bagi Sesiapa yang Mengingkari Penambahan Sayyiduna bagi Rasulullah saw dan Fatwa Mufti Mesir Dr Ali Jumu'ah. Dalam bab Fatwa Mufti Mesir, tentang soalan apakah hukumnya mengucapkan Sayyiduna bagi Nabi saw didalam dan diluar solat lalu jawapannya, Telah sepakat kaum Muslimin atas thabitnya 'siyadah' (ketuanan) bagi Nabi saw. Ia menjadi tanda ke atas Nabi saw sebagaimana kata Imam al-Syarqawi: Lafaz 'sayyiduna merupakan 'alam (tanda) ke atas Baginda saw.
Dan sambungan tentang jawapan ini bolehlah dirujuk di muka surat 134.
Untuk penulisan buku ini, Syeikh Muhammad Fuad telah merujuk kitab-kitab muktabar seperti al Syifa bi Ta'rif Huquq al-Mustafa karya al-Qadhi 'Iyadh, Haqiqah al-Tawassul wa al-Wasilah karya Musa Muhammad Ali, Ma'rifah 'Ulum Hadith karya al-Hakim, Manhaj al-Salaf fi Fahm al-Nusus Bain al-Nazariyyah wa al-Tatbiq karya Prof Dr Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Maliki, Tasynif al-Azan karya al-Hafiz Ahmad ibn Muhammad ibn al-Siddiq al-Ghumari, al-Ifadah fi Hukm al-Siyadah karya Prof Dr Zain al-Abidin al-Abid Muhammad, Nail al-Autar karya al-Syaukani, al-Bayan lima Yasghulu al-Azhan karya Prof Dr Ali Jumu'ah dan sebilangan besar kitab hadith muktabar seperti al-Durr al-Manthur, Musnad al-Bazzar, al-Mustadrak, Shahih Imam Bukhari, Shahih Imam Muslim, Sunan Abi Daud, Shahih Ibnu Hibban dan banyak lagi. Buku ini dilancarkan ketika majlis sambutan Isra' dan Mi'raj yang diadakan di Masjid Darul Ehsan Taman TAR pada bulan 7 yang lalu. Pesan saya, buku ini memang patut ada dalam koleksi tuan-tuan !

Monday, August 10, 2009

Prolegomena to The Metaphysics of Islam An Exposition of the Fundamental Element of the Worldview of Islam - Sayyid Muhammad Naquib al-Attas


Buku ini sangatlah ‘berat’. Nasib baik tak botak kepala baca buku ni. Saya pun bukannya reti sangat nak ulas buku ni sebab bahasanya dan isi kandungannya terlalu tinggi. Apa yang boleh saya simpulkan ialah seperti berikut;
1. Worldview Islam adalah pandangan Islam tentang realiti dan kebenaran yang boleh ‘dilihat’ dengan mata hati kita dan menjelaskan haqiqat wujud. Disebabkan apa yang dipancarkan Islam adalah wujud yang mutlak maka worldview Islam bererti pandangan Islam tentang wujud (ru’yaat al-Islam lil-wujud).
2. Elemen asas bagi worldview Islam terlalu banyak dan ia merupakan jalinan konsep-konsep yang tak terpisah. Antaranya ialah1) Konsep tentang haqiqat Tuhan, 2) Konsep tentang Wahyu (al-Qur’an), 3) Konsep tentang penciptaan, 4) Konsep tentang haqiqat kejiwaan manusia, 5) Konsep tentang ilmu, 6) Konsep tentang agama, 7) Konsep tentang kebebasan, 8) Konsep tentang nilai dan kebajikan, 9) Konsep tentang kebahagiaan.
3. Konsep penting sebagai elemen pandangan hidup Islam. Konsep-konsep ini semua saling berkaitan antara satu sama lain membentuk sebuah struktur konsep yang sistemik.
4. Konsep menurut Prof Sayyid Muhammad Naquib amat berguna untuk mentafsirkan makna kebenaran (truth) dan realiti (reality).
5. Dalam studi keagamaan moden (modern study of religion) istilah worldview secara umum merujuk kepada agama dan ideologi, termasuklah ideologi sekular tetapi dalam Islam, worldview merujuk kepada makna realiti yang lebih luas.
6. Dalam Islam, Realiti dan Kebenaran bukanlah semata-mata fikiran tentang alam fizikal dan keterlibatan manusia dalam sejarah, sosial, politik dan budaya sebagaimana yang ada dalam konsep Barat sekular mengenai dunia, yang dibatasi kepada dunia yang dapat dilihat. Realiti dan kebenaran didasarkan kepada dunia yang nampak dan tidak nampak; mencakup dunia dan akhirat, dimana aspek dunia harus dikaitkan dengan aspek akhirat, dan aspek akhirat memiliki signifikan yang terakhir dan final.
Buku ini dikeluarkan oleh ISTAC. Cetakan pertamanya ialah pada tahun 1995

Islam and Secularism - Sayyid Muhammad Naquib al-Attas


Inilah buku pertama yang mengenalkan saya kepada pemikir besar tanahair ini. Sejak dari itu, saya terus mengumpul apa sahaja bahan atau teks yang berkaitan dengan tokoh besar ini. Buku ini dicetak buat pertama kali pada tahun 1978 dan kemudiannya dicetak sekali lagi pada tahun 1993. Buku yang menjadi koleksi saya adalah merupakan cetakan yang kedua. Secara jujur saya katakan bahawa setakat pembacaan saya sehingga kini, tokoh yang membahas istilah sekularisme dengan begitu terperinci tidak lain tidak bukan ialah penulis buku ini iaitu Sayyid Muhammad Naquib al-Attas. Prof Sayyid Muhammad Naquib al-Attas memulakan kajian terhadap istilah ini dari asal-usul istilah ini iaitu dari bahasa Latin yang menjadi sumber kepada bahasa Inggeris itu sendiri. Menurut Prof Sayyid Muhammad Naquib, istilah Inggeris secular berasal dari bahasa Latin saeculum yang mempunyai pengertian masa (time) dan tempat atau kedudukan (location). Saeculum pula bererti masakini di sini, yang mana masakini bererti masa sekarang, dan di sini pula bermaksud kepada di dunia ini. Jadi faham sekular, menurut Prof Sayyid Muhammad Naquib adalah merujuk kepada makna dan faham "kedisinikinian". Fuh, hebat sungguh pemikir besar apabila memunculkan istilah kedisinikinian. Memang tak terpikir langsung dalam benak kepala saya sebelum membaca buku ini tentang adanya istilah ini. Menurut Prof Sayyid Muhammad Naquib, proses sekularisasi yang berlaku dalam alam fikiran seseorang, dan kesannya terhadap masyarakat, berjalan menerusi tiga komponen terpadu, iaitu: disenchantment of nature (alam dikosongkan dari semua makna spiritual), desacralization of politics (politik tidaklah sakral) dan deconsecration of values (penyingkiran nilai-nilai agama dari kehidupan). Bagi manusia yang berfaham sekular, tidak ada ‘nanti’ (hari akhirat) dan tidak ada ‘sana’ (kehidupan ukhrawi) dalam akal fikiran mereka. Menurut mereka yang wujud hanyalah alam fizikal dan dengan demikian mereka menolak realiti-realiti metafizik. Ini bertentangan dengan world-view Islami yang meliputi segala kewujudan alam syahadah dan alam ghaib, alam tabi’i dan alam metafizik yang dapat dilihat dengan mata inderawi dan tampak pada pandangan a’kli-nurani. Oleh sebab itulah, Prof Sayyid Muhammad Naquib mendefinisikan world-view Islami sebagai ru’yat al-Islam li al-wujud. Selanjutnya, Prof Sayyid Muhammad Naquib melihat bahawa sekularisme itu adalah musuh dan penentang Islam, kerana faham ini berusaha untuk menghapuskan semua nilai secara total, termasuk nilai Islam. Disinilah letaknya betapa melampau atau ekstrimnya faham sekularisme dan sekularisasi. Bahaya faham sekularisme dan faham sekularisasi, serta proses-prosesnya, sama ada diperingkat individu ataupun masyarakat ataupun negara sepatutnya menjadikan kita lebih berhati-hati dengan pelbagai lagi faham-faham yang sebenarnya sudah lama menggejala tetapi diubah istilahnya agar kelihatan relevan dengan perkembangan semasa.

Sunday, August 9, 2009

Ma'na Kebahagiaan dan Pengalamannya dalam Islam - Sayyid Muhammad Naquib al-Attas


Satu lagi buah tangan Prof Sayyid Muhammad Naquib al-Attas yang patut ada dalam koleksi ialah bukunya yang bertajuk Ma’na Kebahagiaan dan Pengalamannya dalam Islam. Buku ini diterbit oleh ISTAC pada tahun 2002 buat kali pertama. Asalnya buku ini ditulis dalam Bahasa Inggeris tetapi kemudiannya diterjemah oleh anak muridnya iaitu Dr Muhammad Zainiy Uthman sehinggalah terhasilnya buku yang ada pada tangan saya ini. Dr Zainiy turut memuatkan pengenalan kepada terjemahan dan juga riwayat ringkas Prof Sayyid Muhammad Naquib dalam buku ini. Saya benar-benar menghargai usaha penterjemahan sebegini kerana bukan mudah hendak memahami gaya bahasa Prof Sayyid Muhammad Naquib dalam bahasa Inggeris yang sangat tinggi. Bahkan dalam Bahasa Melayunya pun, terpaksa merangkak-rangkak membacanya. Kalau tak dapat kata kunci mau tersadai buku-buku sebegini kat rak buku je. Tulisan Sayyid Muhammad Naquib dalam buku ini hanya setebal 46 mukasurat tetapi apabila ditambah dengan pengenalan dan riwayat ringkas, jumlah keseluruhan mukasurat buku ini hampir mencecah 90 mukasurat. Walaupun hanya 46 mukasurat, hendak menghabiskan isi kandungannya bukanlah satu perkara yang mudah. Saya sendiri pun berulangkali juga membacanya tetapi banyak tersangkut kat tengah jalan sehinggalah apabila saya memahami intipatinya barulah berjaya menghabiskannya. Untuk penulisan buku ini, Prof banyak merujuk kepada karya-karya lama seperti karya Imam al-Ghazali, Ibn Sina dan Aristotle. Prof turut merujuk satu buku tulisan Mortimer Adler yang bertajuk Reforming Education dimana buku ini ada diterjemah oleh DBP ( saya juga ada memiliki buku ini). Tapi pada pandangan saya, untuk penulisan buku ini, karya Imam al-Ghazali-lah yang paling banyak dirujuk oleh Prof seperti Ihya’ Ulumuddin, Ma’arij al-Quds fi Madarij Ma’rifat al-Nafs dan Mizan al-Amal selain dari buku-buku yang ditulisnya sendiri seperti Islam and the Philosophy of Science, Islam and Secularism, Islam: The Concept of Religion and the Foundation of Ethics and Morality, The Nature of Man and the Psychology of the Human Soul dan On Quiddity and Essence.
Prof Sayyid Muhammad sentiasa memberi definisi yang tepat tentang sesuatu tema besar. Sama seperti ma’na ilmu, Prof turut memberikan definisi kebahagiaan yang sangat tepat pada pandangan saya. Katanya,
Kebahagiaan (sa’adah), lawan kepada kesengsaraan (shaqawah), dan sebagaimana yang dialami dan disedari oleh mereka yang benar-benar menyerah diri kepada Tuhan dan menurut perintah-Nya, bukanlah sendirinya suatu tujuan akhir, ya’ni suatu tujuan yang berakhir dengan kebahagiaan itu sendiri, kerana kebaikan yang terala di dunia ini adalah cinta kepada Tuhan. Kebahagiaan yang berkekalan dalam kehidupan tidak merujuk kepada pihak jasmani atau zahir insan, tidak kepada diri hayawani dan badan insan sahaja; ia bukanlah suatu keadaan zihni (mental) semata-mata, atau perasaan yang mempunyai hujung-pangkal (ya’ni yang bermula dan berakhir) dan bukanlah ia bersenang-senang atau hiburan. Kebahagiaan yang berkekalan didunia melibatkan keyakinan kepada Kebenaran Terakhir dan penunaian segala perbuatan yang bersesuaian dengan keyakinan itu. Keyakinan adalah suatu keadaan yang kekal dalam kesedaran yang menjadi fitrah kepada sesuatu yang kekal dalam diri insan, dan ia dicerapi oleh anggota pengenalan bersifat ruhani yang dinamakan hati (qalb). Ialah ketenangan dan ketenteraman dan keselamatan hati (tuma’ninah): ialah pengenalan (ma’rifah) dan pengenalan ini ialah iman. Ia itu ilmu pengenalan tentang Tuhan sebagaimana Ia memperikan Diri-Nya dalam wahyu (al-Quran); ia juga melibatkan seseorang itu mengenal tempatnya yang hak dan betul dalam rencana alam ciptaan ini dan pertaliannya yang patut dengan Penciptanya diikuti dengan amal ibadah yang difardukan bersesuaian dengan ma’rifah itu hingga menghasilkan keadilan (‘adl). Hanya sanya dengan ma’rifah yang sedemikian itulah dapat cinta kepada Tuhan dicapai dalam kehidupan di dunia ini. (rujuk mukasurat 42 dan 43).
Untuk mendapat rasa nikmat menghayati kandungannya, silalah jadikan buku ini sebagai koleksi peribadi.

Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu - Prof Sayyid Muhammad Naquib al-Attas



Kulit luarnya dihiasi dengan khat yang sangat indah iaitu bermotifkan ayam jantan dengan maksud khatnya, Basmalah. Apa yang mengagumkan ialah khat ini dihasilkan oleh pengarangnya iaitu Sayyid Muhammad Naquib al-Attas, pemikir besar yang tidak asing lagi di negara kita dan juga di peringkat antarabangsa. Buku ini asalnya adalah syarahan pengukuhan perlantikan professor UKM tetapi kemudiannya atas inisiatif ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia), buku ini diterbit dan dijual dipasaran. ABIM mula menerbitkan buku ini untuk keluaran massa pada tahun 1984 setelah dua kali diterbit oleh Penerbit UKM. Buku yang ada pada saya ini adalah cetakan keempat yang dikeluarkan pada tahun 1990. Saya turut memiliki satu lagi buku ini yang diterbit selepas tahun tahun 1990 (saya tak ingat tahun bila, ada dekat rak buku saya, kena check balik). Mungkin buku ini dah termasuk dalam kategori klasik sebab susah nak dapat dipasaran. Penerbit UKM sudah tidak lagi mencetaknya tetapi menyediakan pautan untuk memuat turun buku ini, sila klik sini. Cuma ketika saya berkunjung ke Darul Fikir, saya ada terlihat dua tiga naskhah yang tinggal. Tempat lain tak pasti. Kalau tak silap saya, inilah syarahan perlantikan pertama yang julung-julung kali diadakan (merujuk kepada UKM). Dan ternyata Prof Syed Muhammad Naquib membuka ‘gelanggang syarahan’ dengan sangat bertenaga samada dari segi isi kandungannya mahupun dari segi khalayak yang mendengar syarahannya kerana dikatakan yang hadir pada tahun itu, bukanlah calang-calang orang. Ramai sarjana besar termasuk orientalis, menteri dan dua hadir pada hari syarahan tersebut sehingga dikatakan jumlah yang hadir mencecah ribuan orang. Maka bersesuaian sangatlah dengan status Sayyid Muhammad Naquib sebagai pemikir ulung dan bersesuaian jugalah beliau menjadi ‘pembuka syarah’ kepada siri-siri koleksi syarahan pengukuhan yang disampaikan oleh profesor-profesor UKM berikutnya. Apa pentingnya buku ini? Buku ini berusaha menjelaskan fakta keagungan umat Melayu-Islam yang sebenar, yang selama ini cuba diselewengkan oleh orientalis Barat dan para pengikut mereka. Sayyid Muhammad Naquib menyangkal teori sarjana Barat tentang kegemilangan tamadun Islam di Asia Tenggara. Apa yang menarik ialah Sayyid Muhammad Naquib mengadakan penelitian yang cukup mendalam bagi melenyapkan segala penyelewengan dan teori-teori songsang Barat. Untuk berbuat demikian, Sayyid Muhammad Naquib terlebih dahulu menguasai ilmu-ilmu Islam dan juga teori-teori Barat. Beliau mengkaji naskhah-naskhah tradisi Islam yang dihasilkan oleh tokoh-tokoh besar Islam seperti Ibn Arabi, al-Jili, al-Hallaj, al-Ghazali, Rumi Jami’, Iraqi’, al-Sarraj, al-Hujwiri, al-Jurjani, al-Kalabadhi dan tokoh besar Alam Melayu seperti Hamzah Fansuri, Shamsuddin Sumatrani, Abdur Rauf Singkel dan Nuruddin al-Raniri. Pada masa yang sama, beliau juga turut mentelaah karya-karya yang dihasilkan oleh sarjana Barat R.A Kern, T.W. Arnold, A.H. Hill, Snouck Hurgronje, Drewes, Vlekke, H.Pirenne, F.Stern dan ramai lagi. Setelah menguasai kedua-dua bidang tesebut maka barulah beliau menggagaskan ideanya dan tidak hairanlah jika idea yang digagaskan itu mendapat perhatian meluas dikalangan sarjana besar termasuklah orientalis kerana beliau mempunyai pengetahuan yang sangat luas dalam kedua-dua bidang itu. Tentang isi kandungan buku ini, izinkan saya memetik intro Prof Sayyid Muhammad Naquib. Katanya,
“Bahawa sesungguhnya syarahan ini bertujuan untuk memajukan satu renungan ilmiah yang luas mengenai peristiwa peradaban dalam sejarah Kepulauan Melayu-Indonesia.” (rujuk mukasurat 3)
Tentang bagaimana Sayyid Muhammad Naquib mematahkan hujah sarjana Barat, beliau menulis seperti berikut,
“Beberapa teori yang benar-benar serius mengenai tersebarnya Islam di Kepulauan Melayu-Indonesia telah dimajukan oleh sarjana-sarjana Belanda seperti Schrieke dan Van Leur beberapa puluh tahun yang lalu. Akan tetapi perbandingan yang telah diusulkan oleh Schrieke mengenai tersebarnya Islam dengan tersebarnya agama Hindu di daerah Kepulauan ini tiada dapat diterima sebagai benar-benar sah atau memuaskan syarat-syarat pemikiran ilmiah. Pandangan sarjana Belanda membesar-besarkan peranan agama Kristian dan pengaruh penjajahan Barat dalam sejarah tersebarnya Islam, disertai dengan perbandingan dan kesejajaran gaya sejarah yang kononnya terdapat antara Islam dan agama Hindu itu, sebagaimana telah disebut tadi - dan nanti akan dijelaskan lagi - tiada berdasarkan fakta-fakta yang kukuh atau pemikiran ilmiah yang sihat…..” rujuk mukasurat 17-18
Lalu disebut oleh Sayyid Muhammad Naquib seperti berikut,
“Tidak dapat diingkarkan bahawa sifat risalah-risalah Islam yang banyak terdapat di daerah Kepulauan Melayu-Indonesia dahulu menggambarkan sebahagian besar dari isinya itu mengandung unsure-unsur metafizika ilmu tasawwuf yang telah mencapai nilaian luhur dalam sejarah pemikiran serta metafizika dunia. Bahawa sesungguhnya ilmu tasawwuf itu mengikut pandangan Islam sendiri, tiada lain dari falsafah Islam yang tulen. Risalah-risalah yang mempunyai nilai rasionalisme dan semangat keagamaan yang luhur itu tidak dapat kita bandingkan dengan tulisan-tulisan yang terdapat sastera Melayu-Jawa zaman Hindu-Buddha yang hampir-hampir hampa dalam perbendaharaan akliah. Jiwa masyarakat Melayu-Indonesia mulai mengalami penghidupan baru dengan mengalirnya unsur-unsur ini dalam nadinya, laksana raksa menjulang tinggi tersentuh sinaran suria baru!....”
Memang dahsyat sungguh huraian Sayyid Muhammad Naquib dalam buku yang asalnya syarahan ini. Isinya padat, tajam dan diselang-seli dengan gaya bahasa yang sangat tinggi. Memang agak sukar juga untuk menghabiskan buku yang mempunyai gaya bahasa dan isi ilmiah yang sebegini tinggi tapi jika sudah mendapat kata kuncinya, tidak ada masalah untuk menghabiskannya. Buku ini kalau tak silap saya pernah dijadikan teks utama di Institut Bahasa dan Kesusasteraan Melayu di UKM. Saya ingat lagi kata guru saya, Dato Siddiq Fadzil. Katanya, beliau mengajar dan mengkhatam buku ini sehingga lunyai ditapak tangannya. Hebat sungguh penangan buku ini.

Syekh Yusuf Makasar Riwayat dan Ajarannya - Tudjimah



Selain riwayat hidup, buku ini turut menyenaraikan puluhan karangan Syeikh Yusuf al-Taj, ulama besar asal Sulawesi Selatan tetapi mendapat penghormatan besar tiga negara iaitu Indonesia, Sri Lanka dan Afrika Selatan. Bagi saya, yang menjadi daya tarikan terhadap buku ini ialah transliterasi ketas beberapa karya besar ulama terkemuka ini iaitu Habl al-Warid Li Saadat al-Murid, al-Futuhat al-Rabbaniyya, Zubdat al-Asrar fi Tahkik Ba'd Masharib al-Akhyar, Tuhfat al-Labib Biliqa al-Habib, Surat ditulis di Banten pada tahun 1673 M, Safinat al-Najah dan al-Manhat al-Sailaniyya fi al-Manhat al-Rahmaniyya. Bukan mudah untuk membuat kajian keatas manuskrip-manuskrip yang tersangatlah nadir tetapi Prof Tudjimah, pengarang buku ini telah menyempurnakan tugas dengan jayanya. Prof Tudjimah menyelesaikan tugasannya ini selama 8 tahun iaitu bermula dari tahun 1970 hinggalah ke tahun 1977. Kesemua manuskrip yang dikaji oleh Prof Tudjimah itu asalnya dalam bahasa Arab. Seperti yang tercatat dalam muqadimah kajian naskhah ini (rujuk mukasurat 111), kesemua manuskrip ini asalnya adalah milik Daeng Takalla, kadi Gowa lalu diberikannya kepada Hamka pada tahun 1955. Kumpulan manuskrip itu kemudiannya disimpan di Pusat Penelitian Purbakala dan Peninggalan Nasional Jakarta tetapi disebabkan manuskrip itu makin lama makin mereput maka satu dana disediakan oleh Koninklijk Instituut voor Taal-Land-en Volkenkunde yang berpusat di Leiden untuk menulis kembali naskhah tersebut. Pada tahun 1971, usaha menyalin semula manuskrip selesai dilakukan oleh Achjarnis SS dan filem mikronya disimpan di Leiden manakala salinannya diserahkan kepada Muzium Pusat Jakarta. Penterjemahan dari Bahasa Arab ke Bahasa Indonesia hanya selesai dilakukan pada 1 Mac 1975. Dengan adanya transliterasi ini, dapatlah kita menikmati hasil tulisan ulama besar abad ke-17 ini. Dari kumpulan manuskrip ini, dapatlah kita ketahui betapa Syeikh Yusuf al-Taj menguasai pelbagai cabang tariqat. Hal ini disebut dalam kitabnya yang berjudul Safinat al-Najah. Syeikh Yusuf menguasai tariqat seperti Khalwatiyyah, Naqsyabandiyyah, Syattariyyah, Dasukiyyah, Shadhiliyyah, Jistiyyah, Rifaiyyah, Aidrusiyyah, Ahmadiyyah, Suhrawardiyyah, Kabrutiyyah, Maduriyyah, Makhdumiyyah, Madyaniyyah, Kawabiyyah dan Ba'alawiyyah. Buku ini dikeluarkan oleh Penerbit Universiti Press (UIP) pada tahun 1997, 20 tahun selepas Prof Tudjimah selesai menulis buku ini. Amat berbaloi memiliki buku ini jika ingin melihat hasil karya ulama bertaraf antarabangsa ini!